wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bespreek de tekstverwerker
Karel Osstyn
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 24, 2022 4:23 pm

wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bericht door Karel Osstyn »

Hallo, ik heb een boek persklaar gemaakt in het formaat A5 (mijn "standaardopmaak" met papierformaat A5). Nu wil ik van het hele document (190 pagina's) een versie in A4 maken om door te sturen naar een uitgever. Dat is me vroeger ooit gelukt, maar nu wil het niet meer. Ik heb alle mogelijke topics in de Help bekeken, op het forum gezocht maar ben van een koude reis thuisgekomen. Terwijl het eigenlijk toch vrij simpel zou moeten zijn? Natuurlijk heb ik geprobeerd om de hele tekst te selecteren en vervolgens het paginaformaat te veranderen, ik heb ook mijn tekst in een A5-sjabloon proberen te plakken, maar dat lukt allemaal niet. Dan dacht ik in de tutorial wel een tip te vinden, maar die blies alleen de eerstvolgende pagina op naar A5. Zo door het hele document ploegen kan toch niet de bedoeling zijn? Hopelijk heeft iemand een pasklare oplossing! Mijn niveau: ik ben als schrijver een beetje een digitale knoeier, dus ik heb echt een stap-voor-stap uitleg nodig... Alvast bedankt voor het begrip.
Open office 3.3.0
iMac OS 10.13.6
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bericht door floris v »

Allereerst: maak een kopie van je boek en bewerk die voor de uitgever.
Je hebt waarschijnlijk een paar pagina-opmaakprofielen gebruikt zodat je op de eerste bladzijden geen paginacijfers krijgt en in de rest van je boek wel. Helaas heb je bij pagina-opmaakprofielen geen "overerving" van eigenschappen zoals bij alinea-opmaakprofielen (d.w.z. dat je in Standaard van alles instelt en dat latere veranderingen in Standaard doorwerken in de afgeleide profielen, behalve wat je in die afgeleide profielen expliciet laat afwijken van de instellingen in Standaard). Dat betekent dat je voor elk pagina-opmaakprofiel de afmetingen van de pagina apart moet instellen op A4, idem voor marges enz.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Karel Osstyn
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 24, 2022 4:23 pm

Re: wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bericht door Karel Osstyn »

Bedankt, Floris. Klopt, de eerste zes pagina's van het boek hebben geen paginanummer, de rest tot 190 wel. Ik heb het manuscript in A5 inmiddels al geupload naar Brave New Books, dat is allemaal gelukt, het is zelfs al gedrukt. Jammer genoeg snap ik niet zo goed hoe ik zo'n afwijkend paginaprofiel voor A4 moet instellen en vooral opslaan. OO is echt niet gebruikersvriendelijk, als ik zo vrij mag zijn. Als ik die linialen boven en opzij van het kader nu gewoon eens kon uittrekken?! :cry: Ik vrees dat ik echt een heel concrete handleiding nodig heb of een heel precieze verwijzing naar de tutorial, zo erg is het gesteld.
Open office 3.3.0
iMac OS 10.13.6
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bericht door floris v »

Je moet van de linialen afblijven. Dan krijg je een puinhoop. Ze zijn bedoeld voor de beginnende gebruiker. Zodra je met verschillende paginaopmaakprofielen gaat werken, moet je ze negeren.
Elk programma voor het bewerken en vormgeven van tekst ziet er voor de beginner intimiderend uit doordat er zoveel mee kan. Je moet de handleiding lezen, er zit niks anders op. Je kunt beginnen met [Tutorial] Pagina-opmaakprofielen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Karel Osstyn
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 24, 2022 4:23 pm

Re: wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bericht door Karel Osstyn »

Het is gelukt door de eerste ongenummerde pagina's te wissen. Bedankt voor de suggestie - lijkt me een interessante aanvulling voor de tutorial.
Open office 3.3.0
iMac OS 10.13.6
RPG
Berichten: 4671
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bericht door RPG »

Ik denk dat wat floris v schrijft een goede methode is om het gewenste te bereiken.

Je kunt dat misschien nog sneller doen op de volgende manier
open "stijlen en opmaak" met F11 of op een andere manier
selecteer daar de pagina opmaakprofielen vierde knop
selecteer "Toegepaste opmaakprofielen" onder aan de popup
Wijzig alle opmaakprofielen die nu getoond worden.

"Stijlen en opmaak " heeft op de rechter kant nog twee interessante knoppen die in dit geval ook goed te gebruiken zijn maar dat is meer voor gevorderde gebruikers. Het is in dit geval belangrijk om eerst de basis te leren en dat is alles van opmaakprofielen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4671
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bericht door RPG »

Soms blijkt iets nog veel gemakkelijker te kunnen werken.

Via directe opmaak stel ik van een document de eerste pagina op het gewenst formaat in.
menu -->Opmaak -->Pagina

Zorg dat de de popup "Stijlen en Opmaak" open is met
menu --> Opmaak --> Stijlen en Opmaak
In die popup kies voor het meest rechtse ikoontje met een plusje en kies daarin voor "Opmaak profiel bijwerken"
Opmerking van mij: Blijkbaar worden alle opmaak profielen bijgewerkt waar de cursor op dat moment is. Dat kan dus mogelijk zijn: een alinea opmaak profiel en een pagina opmaak profiel. Wanneer er meer dan een enkele verandering gemaakt wordt dan moet er wel voor gezorgd worden dat de cursor niet verplaatst wordt aan gezien dan niet alle wijzingen door gevoerd worden. Ik denk dat alle directe opmaak in dat deel waar de cursor geplaatst wordt in het opmaakprofiel en toe gepast in de rest van het document waar dit mogelijk is.


Wanneer het gehele document nog niet naar wens is in dit geval de grootte van de pagina's dan gewoon hetzelfde proces herhalen op die pagina

Ik heb wel het idee dat dit proces alleen handig is wanneer er grote vaardigheid is in het omgaan met de stijlen en de popup waarin de stijlen georganiseerd zijn. En voor een groot deel werkt dit proces op de zelfde manier in Calc.

Ik denk dat het verstandig is om deze wijzingen in eenvoudige alinea's toe te passen dan in meer gecompliceerd alinea's daar er anders ongewenste neveneffecten kunnen optreden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bericht door floris v »

Als je via Opmaak - Pagina de pagina-opmaak verandert, werk je direct in het paginaopmaakprofiel dat op die pagina is toegepast. Het is dus geen directe opmaak, maar het is wel een makkelijke manier om door je document te bladeren en de opmaak waar nodig aan te passen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4671
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bericht door RPG »

Ik merk steeds op nieuw dat er altijd nog wel hier of daar kleine probleempjes op duiken. De pagina's reageren blijkbaar toch iets anders dan de alinea stijlen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: wijzigen paginaopmaak A5 naar A4

Bericht door floris v »

Dat komt omdat er geen directe opmaak mogelijk is voor pagina's. Je kan niet op de manier waarop je de opmaak van één alinea aanpast met directe opmaak, de opmaak van één pagina met directe opmaak veranderen. Je moet altijd een overgang van het ene naar het andere profiel invoegen aan het begin en aan het eind van de pagina. En dan krijg je gekke dingen als de pagina midden in een alinea begint en eindigt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie