Toekomstige waarden in de grafieken.

Bespreek het rekenblad
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Primair gebruik ik Excel for Mac.
Daarnaast gebruik ik Ubuntu 16.4 LTS met daarop LibreOffice Versie: 5.1.6.2
en Ubuntu 20.4 LTS met daarop LibreOffice Versie: 6.4.7.2

Het 'probleem' op mijn Mac was dat de grafiek niet ophield, maar zich afkapte en de lijn door trok op de waarden nul.
Hierdoor krijg je in de grafiek een rare hobbel naar boven om daarna scherp naar de nul-waarde te gaan.
Hierop heb ik de formule aangepast in bijvoorbeeld =ALS(C17<>0;E16+D17;NB())
De NB() als laatste item in de ALS-formule bracht het gewenste resultaat, en de grafiek hield gewoon op bij de laatste ingevoerde data.
Dit werkte ook goed in LibreOffice 5, maar nu in LibreOffice 6, komt het oude probleem weer naar boven.

- is dit een instelling 'probleem'
- of werkt LibreOffice 6 gewoon anders en heb ik een andere formule nodig?

Wie weet raad en alvast bedankt.
Groet,
Kees.
Bijlagen
LibreOffice 6.png
LibreOffice 5.png
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Als je het idee hebt dat het een fout is in LibreOffice 6.4.7.2 is het misschien te proberen of het wel werkt in een nieuwere versie. De versie die wel van LibreOffice moet je misschien dan bewaren.

Als je het wilt hebben over aanwezige fouten in een programma is dit niet het beste forum. Kies in dat geval voor Ask LibreOffice. Daar zijn mensen die statistiek begrijpen en ook wat van fouten weten. Vergeet overigens niet om er een voorbeeld bij te zetten want we hebben niets aan plaatsjes.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Hierbij een bestand en een schermafdruk die gemaakt is in LibreOffice 6
Bijlagen
TestKees.xlsx
(50.73 KiB) 123 keer gedownload
Grafiek in bestand TestKees.png
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Inmiddels heb ik LibreOffice 7.3.1.3 erop gezet, maar het probleem blijft zich voordoen.
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Het meegestuurde bestand verwijst naar een bestand wat niet aan mij bekend is: het kan dus niet de berekeningen uitvoeren. Het is best mogelijk dat dit probleem ook in jouw situatie zich voordoet.

Van de vraag over grafieken kan ik waarschijnlijk in het geheel niets zeggen maar ik denk dat het probleem is terug te brengen naar omgang met gegevens in Calc. De omgang met gegevens verschilt nogal tussen Microsoft Excel en Calc. Van Excel kan ik weinig zeggen maar van Calc wat meer.

In calc kunnen de gegevens best opgeslagen worden in een werkblad. Wanneer ik deze gegevens wil gebruiken in een ander document is het gebruik van een tussen document aan te bevelen. Dit tussen document is een databasedocument.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Feitelijk begrijp ik de gehele vraagstelling niet. Er wordt vanuit gegaan dat er een fout is LibreOffice en dan zelfs in meerdere versies langdurig de zelfde fout.

Mijn ervaring als eenvoudig computer gebruiker is aannemen dat de fout in het programma is, is zeer onvruchtbaar. Zolang ik met computers werk ga ik er vanuit dat de fout bij mij als gebruiker ligt als iets niet werkt, ook als het in een eerdere situatie wel werkte. Blijkbaar heb ik iets veranderd in mijn systeem. Wel probeer ik altijd langs de problemen te werken. Af en toe heb ik ongelijk in deze stelling.

In deze situatie is het antwoord geven niet gemakkelijk aangezien een bestand wat nodig is om de gegevens te berekenen en het bestand is er niet. Een ander probleem is dat de gebruiker geen beschrijving levert.

Wat hebben we wel: De gegevens over het eerste deel van het jaar 2022. Zoals ik aangegeven heb, heb ik geen verstand van statistiek maar ik heb niet het idee dat er veel toekomstige gegevens uit deze gegevens gehaald kunnen worden. De trendlijn kan wel getoond worden.

DDE Koppelingen
Door naar gegevens in een ander bestand te verwijzen wordt er voorzover ik weet automatisch een koppeling aangemaakt. Deze koppeling is te bewerken via:
menu --> Bewerken --> Koppelingen
Hoe het feitelijk werkt weet ik niet. Ik heb het idee dat de bestandsnaam gelijk moet blijven maar de padnaam mag voor een deel aangepast worden.

Gegevens voor grafiek
In libreOffice kan het best een DabaseBereik voor de gegevens gemaakt worden.
Menu --> Gegevens --> Databasebereik definieren

Definieer ook een autofilter menu --> Gegevens --> AutoFilter

Filter de gegevens zo dat alleen de gewenste gegevens gezien worden. Dan hoef je je geen zorgen te maken over allerlei fouten en het resultaat wordt getoond. De fouten moeten natuurlijk niet te groot zijn.


De grafiek
Selecteer de lijn in de grafiek waarvan de trendlijn gewenst wordt. Tijdens dit selectie proces wordt de grafiek in edit mode getoond en ook worden er aangepaste werkbalken en menu's getoond.
Probeer het via menu opdrachten op met de rechtermuis knop. Ik heb hier niet iets eenduidig ontdekt. Wanneer je in dit stadium bent dan is het ondertussen: Klikken op een onderdeel en onderzoeken wat mogelijk is.

De grafiek en een DatabaseBereik
De combinatie van de gegevens in een DatabaseBereik en een grafiek is naast een draaitabel en een grafiek in libreOffice een mooie combinatie. Door te filteren op gewenste gegevens wordt de getoonde grafiek automatisch aangepast. Dit is de standaard selectie. Ik weet niet zo gauw waar dit uitgeschakeld kan worden. Maar het is ook niet verstandig om dit uit te schakelen gebruik dan gewoon geen filter.

De verwachting
Ik heb het idee dat er iets verwacht wordt wat met deze gegevens wat niet in de rede ligt.

Bij het optreden van fouten is het in het algemeen belangrijk om de gegevens op te slaan in ODF indeling als er met libreOffice gewerkt wordt.
Bijlagen
TestKeesRPG02.ods
Met aangepaste grafiek
(26.31 KiB) 107 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Zoals ik in mijn eerste post aan had gegeven, bewerk ik mijn bestand primair op mijn Mac.
Met de vermelde formule gaat het goed in Excel for Mac en in LibreOffice 5.
Dus ook onder LibreOffice 5 opent mijn Excel bestand goed en laat de grafiek zien zoals hierboven geupload.
In LibreOffice 6 en 7 worden de grafieken afgekapt.
Zie de tweede figuur.
Dat 'afkappen' en dat de lijn op de nul-waarde doorloopt stoort mij.

Nee ik zeg niet dat het een fout is, ik vroeg mij af of het een instellingsprobleem zou kunnen zijn.
Of is LibreOffice met de upgrade van 5 naar 6 en 7 aangepast, dat je nu andere formules nodig hebt?
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Mijns inziens heeft libreoffice nog een bestand nodig genaamd: Corona2022_V13.XLSX
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Helaas kan ik deze niet uploaden:


"De bestandsgrootte van de bijlage is overschreden, de maximale uploadgrootte is 2 MB.
Hou er rekening mee dat het zo is ingesteld in php.ini en dat kan niet worden overschreven."
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Je moet in ieder geval zorgen dat het opgestuurde programma wel bij die gegevens kan komen. Het opgestuurde programma genaamd; TestKees.xlsx , heeft op een bepaalde manier de gegevens nodig uit Corona2022_V13.XLSX. Ik denk dat dan wel problemen opgelost worden.

Je kunt zelf beter beoordelen welk programma op welke computer bij de basis gegevens kan komen. Excel kan blijkbaar bij de basis gegevens komen maar niet elke versie van libreOffice. Ik weet niet hoe dat door jouw is georganiseerd. Dat is geen instelling van LibreOffice maar door jouw geregeld.

zie eerdere bijdragen en
menu --> Bewerken --> Koppelingen
Ik weet nauwelijks hoe dit werkt aangezien ik het nooit gebruik.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Hierbij een voorloper, maar ook daar zie je de afkapping van de grafieken.
Zie de tab-Figuren.
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Gisteren mocht het niet groter zijn dan 2MB, nu niet groter dan 128KB
Ik zal kijken of ik het verder uit kan kleden.
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Bestanden voor uploaden mogen nooit groter zijn dan 128 KB.
Ik zal in een Persoonlijk bericht mijn eigen emailadres opsturen dan kun je het bestand daar naar toe sturen.

Ik denk dat het afkappen van waarden eenvoudig is daar NB() wordt teruggebracht naar een getal 0.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Nee die optie werkte niet goed voor mij in Excel ik heb toen de de volgende opties geprobeerd " 0 " en ' "" '
In Excel was voor mij de ' NB() ' de beste oplossing.
Die oplossing werkte ook in Ubuntu 16.4 LTS met LibreOffice 5, maar nu in Ubuntu 20.4 LTS met LibreOffice 7 werkt dat niet meer.
En dat is mijn 'probleem'.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet,
Kees.
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Ik heb nog een instelling gevonden.

Dat is de vormgeving van gegevens-serie.
Selecteer de gewenste lijn in de grafiek
Selecteer tabblad Options
Kijk onder plot option: plot missing values: Kies het gewenste
Ik denk dat er bij jouw staat assume zero en dat moet zijn Leave gap
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Ik moet nu weg, ik zal straks kijken.
Je hoort van mij.
Groet,
Kees.
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Ik had ook een voorbeeld gemaakt met twee grafieken van de zelfde gegevens. om het een en ander aan te tonen. Als laatste heb ik het op geslagen met de XLSX indeling en dan verdwijnt gewoon de vormgeving van LibreOffice.

Komt er op neer je moet kiezen met welk programma je werkt en de gegevens opslaan in de indeling die hoort bij het programma wat gebruikt wordt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Misschien werkt de optie : continue line
In het geval je het wilt opslaan met xlsx. Je weet nooit welke problemen er dan alsnog opdoemen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Je suggestie werkt idd prima.
Ook als je hem opslaat als XLSX bestand en dan heropend.
Super toch.

Daarna heb ik het bestand naar de Mac gebracht, daar een bewerking gedaan en weer opgeslagen.
Ogenschijnlijk was het bestand niet beschadigd.

Hierna weer terug naar Ubuntu en het bestand weer geopend, en ja de oude instelling was weer terug.

Kortom, ik zal ermee meten leren leven.
Bedankt voor de inspanning en je hulp.

Groet,
Kees.
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Ten eerste ben ik ook blij dat het probleem nu benoemd kan worden. Het blijkt telkens weer dat de samenwerking tussen Microsoft Office en een vorm van OpenOffice niet vanzelf goed gaat. In alle gevallen is het vaak belangrijk de oorspronkelijk gegevens in een zo zuiver mogelijke toestand te bewaren en pas in een zo laat mogelijk stadium gaan werken aan de laatste vormgeving. In dit stadium moet het ook niet meer gedeeld worden voor bewerking op andere computers.

Ik heb het idee dat gegevens voor boekhouding en statistiek nog gevoeliger zijn voor allerlei verstoringen. In dit geval was er nog het voordeel dat het gezien kon worden maar het gebeurd ook wel dat het niet eens opvalt dat er in feite met verkeerde gegevens gewerkt. Met andere woorden wees waakzaam en bescherm je gegevens als een kostbaar bezit.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
KvdS
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 19, 2022 5:01 pm

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door KvdS »

Vooral dat laatste meen ik dan ook dagelijks ten harte.
Je kan niet vaak genoeg een back-up maken en verspreid je back-ups is mijn advies.
In de praktijk blijkt dat advies maar slecht gehoord.
Helaas, helaas, helaas.
Ubuntu 20.4 LTS, LibreOffice Versie: 7.3.1.3
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Ik wil hier onder nog een advies plaatsen. Dit vanwege de ondertekening met LibreOffice . In dien er gebruik gemaakt wordt van een database is het voorlopig nog niet verstandig om over te stappen naar FireBird wat in de meeste versie van LibreOffice als de standaard database geadviseerd wordt. Er was onlangs een korte onder breking van dit advies.

De meeste powerusers van ApacheOffice en LibreOffice blijven bij de vroegere standaard HSQLDB. Er wordt wel vaak een nieuwere versie gebruikt. Het staat een iedereen vrij om welke database-programma dan ook te gebruiken ook als iemand goede ervaringen heeft met FireBird maar overstappen omdat LibreOffice het aanbeveelt is op dit moment niet een goed idee.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Toekomstige waarden in de grafieken.

Bericht door RPG »

Ik ben toch nog even verder gegaan met het onderzoeken van het probleem.

Het mag duidelijk zijn dat Excel en LibreOffice mogelijk niet altijd een gegevens reeks op de zelfde manier tonen. Wel belangrijk is dat een gegevens reeks naar de vereiste regels is opgesteld. In dit geval moet de gegevens reeks uit getallen bestaan. Voorzover ik iets van statistiek en of grafieken begrijp mag er ook tekst in de gegevens reeks komen om aan te geven dat er iets niet is. Dit heeft waarschijnlijk het zelfde resultaat als het compleet ontbreken van gegevens voor die bepaalde cel(waarneming)

Opmerking
Gezien bovenstaande opmerking lijkt mij het gebruik van de functie NA() of NB() niet aan te bevelen om tot een geschikt resultaat te komen.

De grafiek
De grafieken hebben weer hun eigen middelen om de gemaakte gegevensreeksen te tonen. Zoals in bijdrage hierboven is aangegeven zijn er verschillende mogelijkheden om iets te doen met het afwezig zijn van gegevens. Voorzover ik weet wordt dat per onderdeel geregeld. Wat de mogelijkheden zijn van een onderdeel(gegevens reeks) is erg afhankelijk van welke grafiek er gemaakt wordt. Het vereist ook nog al enig klikwerk voordat het niveau bereik is waar de instelling veranderd kan worden.

Excel naar LibreOffice
Ik krijg dan ook het vermoeden, als in Excel alles tot in detail goed geregeld is het mogelijkerwijs ook goed getoond wordt in LibreOffice. Uit een proef bleek dat ik het mogelijk wel goed kon opslaan met de XLSX in deling zonder problemen. Helaas beschik ik niet over Excel om dat goed te proberen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie