openen word document in Open office geeft afbeeldingprobleme

Bespreek de tekstverwerker
NAVA
Berichten: 2
Lid geworden op: do mar 03, 2022 2:12 pm

openen word document in Open office geeft afbeeldingprobleme

Bericht door NAVA »

Hallo,


Ik heb een Word file aangemaakt met een achtergrondbeeld over de ganse pagina. (Watermerk) Die zit in de header.

Als ik deze file echter open in open office dan is mijn achtergrondbeeld versmald tot een hoogte van ongeveer 3 cm (de headerhoogte uit Word).

Hzet is natuurlijk de bedoeling dat dit automatisch goedkomt bij het openen. Ik kan het bestand manueel aanpassen in OO door bij Verankering gans de pagina aan te duiden. (Staat nu op alinea).

Wie kan mij helpen om mijn word files perfect te kunnen openen in Open Office.

p.s. ik heb de word files opgeslagen als .odt (ook .dotx of .docx werken niet)

Dank je wel!!
Openoffice 4 op Mac 10.15.7
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: openen word document in Open office geeft afbeeldingprob

Bericht door RPG »

Ik denk dat je beter kunt gaan werken met LibreOffice. LibreOffice heeft veel verbeteringen ten opzichte van ApacheOffice. Uit een kleine test blijkt dat ik wel een volledige achtergrond op een pagina kan krijgen onder LibreOffice maar niet onder ApacheOffice. Wanneer je LibreOffice gebruikt moet je er rekening mee houden dat de bestanden niet meer goed in ApacheOffice te gebruiken zijn. Dit is niet erg als je blij bent met de extra mogelijkheden.

LibreOffice heeft ook veel meer menu opties wat het moeilijker maakt om er aan te wennen maar hier is het zelfde waar: Als je blij bent met alle extra mogelijkheden is het alleen maar mooi.

Ik kan gemakkelijk een bepaalde achtergrond voor de totale pagina krijgen in LibreOffice maar het werkt niet in ApacheOffice. Voor iemand die overstapt van Word naar OpenOffice, waarmee ik LibreOffice of ApacheOffice bedoel, is het toch wel wennen aan een andere manier van de opmaak van documenten. Probeer je te verdiepen in hoe de stijlen werken.

Probeer te ontdekken hoe de stijlen werken. Het vermijden van directe opmaak is aan te raden dit is tegenstelling tot Word.

De help knop verwijst je naar de gebruikers gidsen. Ik geloof niet dat er een goede Nederlandse gids is. In de helpfile wordt ook goed beschreven hoe de stijlen werken maar het is beknopt.
Zorg er voor dat je de originele bestanden bewaart en ook regelmatig kopieën maakt. En sla alles op met de extensie die behoren bij writerbestanden: odt
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
NAVA
Berichten: 2
Lid geworden op: do mar 03, 2022 2:12 pm

Re: openen word document in Open office geeft afbeeldingprob

Bericht door NAVA »

Hoi,

Super bedankt voor je snelle antwoord!
Ik ga daar alvast mee aan de slag! Even uitzoeken wel! :-)

Bedankt!
Openoffice 4 op Mac 10.15.7
Plaats reactie