Hoe begin ik aan een database in Open Office?

Bespreek het databaseprogramma
nonno
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jan 09, 2011 10:55 am

Hoe begin ik aan een database in Open Office?

Bericht door nonno »

Ik heb Open Office gedownload, en wens een database te maken. Hoe kan ik hier aan beginnen? Bestaat er een handleiding? Kan iemans me helpen a.u.b. ?
OpenOffice 3.2 op windows xp
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hoe begin ik aan een database in Open Office?

Bericht door RPG »

Hallo

Als je aan iets nieuws wilt beginnen dat is het belangrijkste wel om kennis te verzamelen. Vroeger was de eerste stap voor mij ga naar de bibliotheek en ga lezen tegenwoordig ga ik zoeken op internet. Google is voor mij vaak de eerste stap. Het nadeel van zoeken met Google is dat het zoveel niet belangrijke treffers geeft. Om dat te voorkomen moet je ook nog leren zoeken. Dit stukje probeert je meer duidelijk te maken over zoeken maar let wel ik ben geen zoek expert.

Om het aantal nutteloze resultaten te beperken is het belangrijk om een zoekmachine genoeg informatie re geven over het gewenste: Probeer met twee of drie woorden te zoeken.

Ga op een site zoeken. Dat laatste lijkt mij nu speciaal belangrijk daar je een database in OpenOffice wil maken. De keuze is nu in welke taal? Als je Engels kunt is de Engelse site misschien aan te bevelen anders alleen in het Nederlands.

Beide sites hebben hun complete forum ingedeeld maar niet gelijk. Wel hebben beide sites forums voor tutorials. Hier op het Nederlandse forum staan alle tutorials door elkaar vanwege het geringe aantal. Op het Engelse forum zijn ze onderverdeeld. Het lezen van de tutorials is een goede manier om informatie te vinden en ook schrijvers te vinden die datgene vertellen wat voor jouw belangrijk is..

De opzet.
Als thuis gebruiker ben ik geen database expert. Mijn manier van zetten is meestal proberen. Wel heb ik geleerd om de adviezen van experts toe te passen voor zover ik het kan begrijpen.

Niet te moeilijk maken.
Maak een database niet te moeilijk. Vaak willen we het te mooi maken en dan zijn we niet bezig met het resultaat bezig met allerlei kleine details. Leer gebruik te maken van wat al standaard in het programma zit.

En om af te sluiten maak geregeld een backup van je database speciaal wanneer je embedded links onder in het venster van je database document ziet staan.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
nonno
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jan 09, 2011 10:55 am

Re: Hoe begin ik aan een database in Open Office?

Bericht door nonno »

Beste,
Bedankt voor de reactie. Ik ben ondertussen begonne, en ik krijg een eerste probleem : ik krijg de melding dat er volgend probleem is Java plug in 10.45.2.18
Wat zou dit kunnen betekenen?
OpenOffice 3.2 op windows xp
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Hoe begin ik aan een database in Open Office?

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb geen idee wat deze foutmelding met OpenOffice te maken heeft.

Ik denk dat het een goed zou zijn als je iemand vindt in de echte wereld die je help opzetten met wat technische zaken.

Wanneer je met de HSQLDB engine wilt werken dan dient OpenOffice met een 32 bits Java Runtime verbonden te zijn.
Menu --> Opties

Daarna in de popup
OpenOffice.org --> Java

Java moet geselecteerd zijn of worden. Het vinden kan enige tijd duren ( 2 minuten).

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie