Ja, weer de muziek collectie

Bespreek het databaseprogramma
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Ja, weer de muziek collectie

Bericht door OldMan60 »

Hallo,
Veel gebeurd de laatste tijd. Dus maar weer eens wat geprobeerd,
Graag enig commentaar wat ik gemaakt hebt. Ik heb geen idee of het goed is.

Han
New Music.odb
(3.89 KiB) 54 keer gedownload
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Ja, weer de muziek collectie

Bericht door RPG »

Op het Engelse forum moet je duidelijk maken hoe je gegevens verzameling er nu uit ziet. Naar mijn idee heb je al heel veel in werkbladen(spreadsheet) staan en het zou best kunnen dat dat gemakkelijk is om te vormen tot een echte database.

Het is naar mijn idee niet noodzakelijk om een geheel document op te sturen maar bijvoorbeeld 10 regels. Het gaat er naar mijn idee om dat anderen weten wat je al verzameld hebt en op welke manier.

Vroeger heb ik ook al mijn gegevens uit een eenvoudige database gekopieerd naar OpenOffice. Later heb ik de structuur aangepast.

Beoordeling van het nieuwe ontwerp
Ik ben niet zo goed in het beoordelen van andermans database. Bij mij groeit het op de zelfde manier als bij jouw. Door te laten zien wat je al verzameld heb maak je ook duidelijk wat je wilt verzamelen en op welke manier.

Naar mijn idee is het grootste probleem de huidige gegevens verzameling om te zetten naar een nieuwe vorm zonder alles opnieuw in te typen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Ja, weer de muziek collectie

Bericht door OldMan60 »

Hallo,
Heb je misschien iets aan dit voorbeeld?
Typen vindt ik niet erg. Zit in de VUT... Dus, tijd zat.
Map1.ods
(15.49 KiB) 53 keer gedownload
Verder wilde ik formulieren maken, maar er was iets met verbinding? Ik gebruik de wizzard.
Han
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Ja, weer de muziek collectie

Bericht door RPG »

Je moet dat intypen zoveel mogelijk zien te vermijden en het is beter om een goed begrip van de werking van OpenOffice Base te krijgen.

Wanneer alle gegevens in werkbladen staan dan is het mogelijk om van deze werkbladen een database te maken. Het is dan wel een eenvoudige database. Je mag dan ook niet twee tabellen op een enkel werkblad hebben staan en alle tabellen moeten wel weer in een enkel document staan.
Dat betekent voor het voorbeeld dat je tabblad "VB tabel" moet verdelen over twee werkbladen.

Het is misschien verstandig om voor al dit oefenen een document te maken zodat je huidige gegevens niet beschadigd raken.
Je kunt nu ook een nieuwe database maken die verbonden is met verbonden is met het nieuw gemaakt werkblad document.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Ja, weer de muziek collectie

Bericht door OldMan60 »

RPG,
Dus als ik het goed begrijp dan werkt mijn data base niet. Moet die tabel artist_singles er uit? Ik snap het echt niet. Op het engelstalige was de vorige ook niet goed.... Ik weet het niet meer.

En mijn andere moet ik splitsen?
H.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Ja, weer de muziek collectie

Bericht door RPG »

Ik begrijp zelf niet zo goed hoe de "VB tabel" in elkaar steekt.
Bij het schrijven van het vorige bericht dacht ik dat het twee aparte tabellen zijn maar het is ook mogelijk dat de eerste twee kolommen zijn om iets op te zoeken en dan moet alles bij elkaar blijven. Het maken van een kopij blijft belangrijk.

Het lijkt verstandig om voort te bouwen op wat je hebt om op die manier langzaam je doel te bereiken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Ja, weer de muziek collectie

Bericht door RPG »

Ik heb een voorbeeld gemaakt op van iets aangepast werkblad.

Waarschijnlijk moet je wel iets veranderen wanneer je het databasedocument opent.
menu --> Bewerken --> Database --> Eigenschappen --> Pad naar werkblad document
Je moet daar op zoeken waar je het gedown loadde document hebt opgeslagen.
Bijlagen
OldmanRPG.ods
(14.58 KiB) 49 keer gedownload
OldmanVoorbeeld.odb
(10.25 KiB) 50 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Ja, weer de muziek collectie

Bericht door RPG »

In de afgelopen dagen heb ik mijn eigen computer aangepast en dat maakte dat ik de computer niet kon gebruiken.

De vraag wat wij van de nieuw ontworpen database vinden is naar mijn idee niet zo belangrijk. Belangrijk is of je zelf tevreden bent. Ik denk dat ze daar op het Engels forum mee eens zijn.

Mijn gedachte is dat je probeert je huidige gegevens verzameling om te zetten naar iets wat past in LibreOffice. Het probleem waar je naar mijn idee tegen op loopt is dat je onvoldoende weet hoe de kleine stappen te zetten.

Ik gebruik soms Engelse woorden aangezien ik het ook geleerd heb in het Engels.
Listbox = keuzelijst
combobox = keuzelijst met invoervak

Hoe heb ik het zelf gedaan
Ik ben nog op een DOS computer, zo tussen 1980 en 1990, begonnen met mijn database voor boeken en dat later aangepast naar nieuwere systemen. De overgang naar een relationele database was in het begin ook moeilijk te begrijpen. Daarbij past ook dat ik het gebruik en nut van list-boxen en combo-boxen pas echt na goed oefenen begon te begrijpen. Ook het begrijpen van formulieren en het ontwerpen daarvan heeft mij echt veel tijd gekost.

Tabellen en formulieren
Er is een sterke uit wisseling tussen formulieren en tabellen. Wanneer je aan het oefenen bent krijg je ook steeds meer het idee waarom het zo moet.

Spreadsheet
Ik heb het idee dat je de gegevens voor een deel verzameld hebt in een spreadsheet. Het is heel goed mogelijk om een spreadsheet te gebruiken voor je database. In het begin heb ik ook heel eenvoudige tabellen gebruikt voor het leren omgaan met een database. Wanneer je een spreadsheet gebruik kunnen de tabellen niet bewerkt worden in het databasedocument. Op zichzelf is dat geen probleem. Vaak is een database om iets te tonen en niet om iets te veranderen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Ja, weer de muziek collectie

Bericht door floris v »

Een database of gegevensbank maken lijkt erg op het maken van een computerprogramma of app. Het is ingewikkeld en je moet daarom voordat je de code schrijft of de tabellen definieert eerst goed analyseren wat je nou eigenlijk wil, anders krijg je later een berg problemen.
Verder moet je onderscheid maken tussen twee betekenissen van "het is goed". Betekenis 1 is dat het foutloos werkt (ook als het niet doet wat de bedenker eigenlijk wil), betekenis 2 is dat het doet wat je wil dat het doet.
Wij als forumleden, zowel op het Engelse als het Nederlandse, kunnen alleen beoordelen of je database goed is volgens betekenis 1. De bedenker en gebruiker van de database is meestal de enige die kan beoordelen of een database goed is volgens betekenis 2. Wij kunnen dat laatste alleen zien als de vraagsteller heel precies aangeeft wat de bedoeling van de database is, dus een goede analyse overlegt. Als je dat kunt, kun je zelf ook de database goed maken, hooguit kun je dan wat tips gebruiken voor een efficiënt gebruik van gegevensvelden.

Bedenkt tot slot dat Base niet meer is dan een "frontend" voor je database, het biedt veel minder mogelijkheden dan MS Access. Het kan zijn dat er een makkelijker manier is om de gegevens die je al in Calc-tabellen hebt staan, te importeren in "echte" databasetabellen. Ik heb voor zoiets ooit MySQL gebruikt. Daarin de tabellen gedefinieerd en de gegevens uit csv-bestanden ingevoerd. Een ander programma is even goed, zolang je er prettig mee kunt werken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie