Spellingscontrole

Bespreek de tekstverwerker
Smokey
Berichten: 11
Lid geworden op: zo aug 19, 2018 6:49 am

Spellingscontrole

Bericht door Smokey »

Ik heb een brief gemaakt in het Italiaans . Ik heb alle aanpassingen in taal ingevoerd . Nu wil ik controle doen :
taal - selectie- italiaans en dan wil ik controle doen aan de hand van ABC op de werkbalk en ik krijg scherm met vermelding : spellingscontrole (geen) en ik kan teksttaal niet invullen . Wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik heb reeds brieven zo kunnen controleren en nu lukt het mij niet meer

Kan iemand mij helpen aub?
Dank bij voorbaat ,
Micheline
open office 4.1.5
RPG
Berichten: 4671
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole

Bericht door RPG »

Smokey schreef: za nov 19, 2022 10:04 am Ik heb alle aanpassingen in taal ingevoerd .
Ook de Italiaanse taalmodule geïnstalleerd? Ook moeten alle opmaakprofielen waar Italiaans in staat naar de Italiaans taal verwijzen. Klik rechtsonder op de download en kies de gewenste taalmodule.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Smokey
Berichten: 11
Lid geworden op: zo aug 19, 2018 6:49 am

Re: Spellingscontrole

Bericht door Smokey »

Beste,
ik heb de taalmodule gedownload . Laptop terug opgestart maar alles blijft zoals voorheen. Waar kan ik die module nu zien ?

bij gebruikersinterface heb ik ingevuld Nederlands (NL)
bij locale instelling heb ik Italiaans
Bij standard valuta heb ik Italiaans
Bij standaardtalen
Westers Italiaans

Bij lettertypen : taal Italiaans
open office 4.1.5
RPG
Berichten: 4671
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole

Bericht door RPG »

Smokey schreef: za nov 19, 2022 10:56 am ik heb de taalmodule gedownload
Ik mag aannemen ook geïnstalleerd?
Ook bij een goede installatie zal er niets veranderen en dat is ook niet noodzakelijk in dit geval. Je wil namelijk op je Nederlandse computer een brief schrijven in het Italiaans.
Je moet daarna van elke paragraaf de taal instellen op Italiaans. Je kunt ook onder aan je scherm zien op welke taal je paragraaf is ingesteld. Je kunt ook klikken op de taalnaam.

viewtopic.php?t=2481&hilit=taal%2A geeft een beschrijving door Floris v
Hoe meer je gebruikt maakt van stijlen en opmaak(F11) hoe gemakkelijker het wordt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Smokey
Berichten: 11
Lid geworden op: zo aug 19, 2018 6:49 am

Re: Spellingscontrole

Bericht door Smokey »

Beste,

ik heb het talenpakket italiaans geïnstalleerd maar als ik in scherm grammatica de taal Italiaans wil plaatsen dan zit het Italiaans er niet in.
Ik heb nochtans gedaan zoals u gevraagd hebt: onderaan rechts klikken en dan talenpakket Italiaans downloaden en instaleren maar niet te vinden.... strange toch?
open office 4.1.5
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spellingscontrole

Bericht door floris v »

Het venster Spellingcontrole bevat een element waar de taal voor de actieve selectie wordt aangegeven. Je kunt die niet veranderen. Dat is net zoals je de snelheid van de auto niet verandert door het pijltje dat de snelheid aangeeft te manipuleren. Je moet meer of minder gas geven. Hier betekent dat: Italiaanse tekst markeren als Italiaans.
Als je een woordenboek voor een taal hebt geïnstalleerd, moet je OpenOffice misschien opnieuw starten.
Als de installatie gelukt is, staat er in de dialoogvensters Opmaak (Teken en Alinea-opmaakprofiel) voor de taal in de lijst met talen een groen vinkje en "ABC" - ook het icoontje op de knop Spelling en Grammatica op de werkbalk. Als dat ontbreekt, is er iets fout gegaan. Misschien is dan het gebruikersprofiel beschadigd. Zie Tutorial Gebruikersprofiel vernieuwen voor wat je daaraan kunt doen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Smokey
Berichten: 11
Lid geworden op: zo aug 19, 2018 6:49 am

Re: Spellingscontrole

Bericht door Smokey »

Bedankt voor de hulp en EUREKA ik heb het gevonden !
super merciekes en fijne zondag wens ik jullie !
open office 4.1.5
Plaats reactie