Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bespreek het rekenblad
Marxo
Berichten: 2
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 5:48 pm

Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door Marxo »

Beste,

Op mijn laptop werk ik met Office 2010 daar heb ik een prachtig rooster in gemaakt waar allerlij zaken in gecalculeerd worden, op mijn werk heb ik enkel de beschikking over OpenOffice en u voelt hem al aan komen mijn bestand word maar voor de helft juist weergegeven. De eenvoudige formules heeft hij totaal geen probleem mee maar de iets complexere formules wel.

Mijn probleem zit met name in de ALS functie

Code: Selecteer alles

=SOM(ALS(B4="RV";C4;"0"))+(ALS(D4="RV";E4;"0"))+(ALS(F4="RV";G4;"0"))+(ALS(H4="RV";I4;"0"))+(ALS(J4="RV";K4;"0"))+(ALS(L4="RV";M4;"0"))+(ALS(N4="RV";O4;"0"))
In office 2010 kijkt de cel of b4 gevuld is met de tekst RV zo ja dan telt hij de waarde in C4 zo niet dan telt hij de waarde 0
Het liefst heb ik een formule waarmee ik zowel in OpenOffice kan werken als in Office 2010 evt. is een volledig overstap op OpenOffice ook geen ramp aangezien ik op mijn laptop de software prima kan aanpassen..
Laatst gewijzigd door RPG op vr jun 15, 2012 8:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het symbool voor een uit de hand gelopen discussie werd verkeerd gerbuikt
OpenOffice 3.4 op Windows 7 Premium 64 bit
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door RPG »

Hallo

In Apache OpenOffice wordt een strict onderscheidt gemaakt tussen text en getallen. Dit houdt in dat een textwaarde van 0 niet gelijk is aan de getals waarde van 0. Je kunt ook niet rekenen met textwaarden.


Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet wat de bedoeling is van dit reken werk maar ik heb het idee dat je beter gebruik kunt maken van wat meer complexe functie zo als countif of sumif. Ook het gelijktijdig het programma laten werken onder MSO en AOO lijkt mij niet verstandig. Ik zou hier in een keuze maken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door floris v »

Ik heb wat zitten spelen met die formule en nadat ik bij een aantal relevante cellen wat had ingevuld, ging hij flink aan het rekenen. Het kan er inderdaad aan liggen dat in een of meer cellen getallen staan die niet als getal maar als tekst zijn geformatteerd.
Verder wil ik met klem ontraden voor werk bestanden vaak uit te wisselen tussen twee verschillende softwarepakketten, dat is vragen om moeilijkheden.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door Johan »

Weet de topicstarter zeker dat de fout zit in de ALS-functie? Volgens mij zit er iets verkeerd in de SOM-functie? OoO is iets zindelijker als het op de juiste tekentjes aankomt? Volgens mij werkt onderstaande functie in beide rekenbladen?

Code: Selecteer alles

=SOM(ALS(B4="RV";C4;0);ALS(D4="RV";E4;0);ALS(F4="RV";G4;0);ALS(H4="RV";I4;0);ALS(J4="RV";K4;0);ALS(L4="RV";M4;0);ALS(N4="RV";O4;0))
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door RPG »

Hallo Johan

Ik denk dat je de functie beschrijft zoals de OP het bedoelt. Later heb ik mij zitten afvragen hoe ik de plaatsing van de haakjes moest beoordelen. Jouw bericht maakt het duidelijk aan mij.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door Johan »

Romke,
Toen ik begon met rekenbladen, maakt ik dezelfde logische foutjes met de functies. Voor mij is de formulering dus herkenbaar? :knock:
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb het ook op die manier geleerd en werk nog steeds vaak zo. Als ik met iets nieuws bezig ben doe ik nog steeds veel eenvoudige stappen en later probeer ik die te vereenvoudigen door gebruik te maken van meer complexe opdrachten. Ook het langer werken met een bepaalde tool maakt dat je de mogelijkheden beter leert kennen. Ik heb ook veel bestanden waarin informatie staat hoe ik de mij bekende opdrachten moet gebruiken.

Code: Selecteer alles

zoekexpr="s/([[:blank:]]){0,}[;\|].+//" # zoeken voor spaties en scheidingtekens bijelkaar 
Bovenstaande opdracht kan ik maar niet onthouden en het heeft mij ook uren gekost om het voor elkaar te krijgen. Dit is een opdracht uit Bash

Om terug te komen op deze draad ik heb het idee dat er volstaan kan worden met
som(B4:O4). Het lijkt er op dat een tekstwaarde gewoon als een 0 waarde gezien wordt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Marxo
Berichten: 2
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 5:48 pm

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door Marxo »

Beste Allemaal,

Wauw wat een hulp ik had niet verwacht zo snel zoveel antwoorden te krijgen.
Ik begrijp dat niet volledig duidelijk is wat ik precies wil met desbetreffende formule, de bedoeling is dat als ik een medewerker rooster vrij (RV) geef aan de zijkant deze uren opgeteld worden in de kolom RV de cellen in kolom RV tellen dus alleen als RV ingevuld staat (RV word geselecteerd uit een drop down menu)

Afbeelding

Voor de goede orde even een voorbeeld bij geplaats.

@Johan :bravo: ik denk dat dit wel eens de oplossing kan zijn ik ga het uit proberen
OpenOffice 3.4 op Windows 7 Premium 64 bit
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door floris v »

Het lijkt me makkelijker om de voorwaarden in de corresponderende cellen te zetten; dus in C4: =als(B4="rv";7,5;0) en voor E4, G4 enz. net zo, daarna tel je de oneven cellen op: =som(C4;E4;G4)
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door Johan »

Floris,
U mag er van uit gaan dat die 7,5 relatief is? Meestal gaat men op een manier gaan werken die het best past bij het toegepast "systeem". Geen enkel "systeem" is sluitend als men werkt met mensen. Het bijhouden van personeel bestanden is moeilijk. Personeel bestaat uit mensen, mensen die meer zijn dan een nummer, en elk mens heeft zijn behoeftes en zijn manier van leven. Dus moet een personeelsbestand perfect individualiseerbaar zijn. "Systemen" zijn enkel goed voor machines? En toch moet men een lijn proberen aan te houden tussen alle individuen onderling. Daarom worden er soms op het eerste zicht minder logische keuzes gemaakt. Soms zijn deze keuzes enkel te begrijpen als jezelf verantwoordelijk word gesteld voor het personeel? In bepaalde beroepen moet men nu éénmaal zo goed als mogelijk proberen water en vuur te verenigen? (Letterlijk?: Denk maar eens aan een installateur van centrale verwarming? ;) )
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door floris v »

Die 7,5 is inderdaad relatief, dus bij de een staat er 7,5 en bij een ander 6,5. Dat maakt het geheel misschien ingewikkelder, over de consequenties daarvan had ik nog niet nagedacht, het was gewoon een inval van me, maar de formules zijn dan wel eenvoudiger.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: Overstap Office 2010 --> OpenOffice niet soepel

Bericht door Alex »

Het maakt niet uit of je som(a;b) of a+b schrijft. Vaak zie je ook dat som(a+b) geschreven wordt; dat is dubbelop. Zelf geef ik de voorkeur aan a+b, omdat a-b ook vaak voorkomt, en bovendien is het korter. Maar als je b.v. een kolom wilt optellen kun je niet zonder somfunctie. Dan is som(a1:a100;c1:c100) weer korter dan som(a1:a100)+som(c1:c100).

Je formule bevat wat overbodige haakjes, en een overbodige somfunctie (som(a) eigenlijk). Maar daar valt Calc allemaal niet over. Het probleem is dat je teksten optelt: "0"+"0" kan niet! Dus gewoon die aanhalingstekens om de 0 weghalen en het zou moeten werken.

Voor zover ik het plaatje kan ontcijferen lijkt het alsof training dubbel wordt meegeteld bij Ingezette uren.

Bijgevoegd een andere benadering, met een draaitabel. Gebruik het pijltje naast Code om de totalen over de gewenste categorieën te bekijken.
Bijlagen
Rooster.ods
(12.07 KiB) 266 keer gedownload
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
Plaats reactie