Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bespreek de tekstverwerker
djan37
Berichten: 3
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 8:41 pm

Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door djan37 »

Hallo,

Ik heb OO 3.2 en zou graag met de Belgische eID kaart mijn document ondertekenen. Alleen lukt het niet... Als ik mijn signeer certificaat selecteer, krijg ik geen melding om mijn PIN code in te voeren. Het lijkt alsof OO er niet mee kan werken.

Alvast bedankt
WIN XP OOo 3.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door RPG »

Hallo

Is er een reden dat je verwacht dat het wel zou moeten werken?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door eremmel »

Ik ken "Belgische eID kaart " niet, maar OOo gebruikt de certificaten die U onder windows installeert. Bij het installeren kan men opgeven of er bv telkens om een password (oid) gevraagd moet worden bij gebruik. Bij mijn eigen certificaat heb ik dat niet zo ingesteld, maar kan ik gewoon een certificaat toevoegen aan het document.

Als u het document digitaal ondertekent en weer opent, kunt u dan het certificaat weer zien? Dan is het gewoon gelukt.

Als u nog steeds een probleem heeft, kunt u misschien wat meer vertellen hoe u e.e.a. doet.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Merel
Berichten: 3
Lid geworden op: do feb 24, 2011 10:36 pm

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door Merel »

Mag ik inspringen op deze topic ? Ik heb namelijk exact hetzelfde voor.

Tijdens de Write sessie heb ik een document reeds opgeslagen, maar nog niet gesloten.
De USB kaartlezer is op een USB slot, daarin de Belgische identiteitskaart.
Alle gegevens, ook certificaten zijn leesbaar met de eID software.

Het document digitaal ondertekenen lukt mij niet met volgende procedure vanuit Write menubalk :
- BESTAND > Digitale handtekeningen... => Dialoogvenster opent => Klik knop Toevoegen ...

- Een tweede dialoogvenster "Certificaat selecteren" wordt geopend en vraagt om certificaten te selecteren.
In dit venster zijn reeds de twee Belgische eID certificaten te zien (athentication en signature), er zijn geen andere.
(Windows heeft die "bereikbaar gesteld voor OO-Writer) Elk van de certificaten selecteren lukt dus wel met een muisklik. Men kan de certificaten trouwens weergegeven met de voorziene knop. Rest nog slechts te klikken op OK

- Niks ok ! Ik kom terug terecht in het vorige dialoogvenster "Digitale Handtekeningen" dat leeg is gebleven. :ucrazy:
Men mag daar nog 100 keer op Toevoegen klikken en alles nogmaals overdoen, maar de "lijst" blijft leeg !
Het zijn deze die zogezegd aan het document moesten worden "toegevoegd", maar met andere woorden ...NADA !

Bijkomende vraag : bij exporteren naar PDF formaat, wordt de digitale handtekening toch mee geëxporteerd hoop ik ?


En jawel Romke men zou normaal verwachten dat het zou werken.
Zelfs in België moet er hopelijk uiteindelijk toch iets kunnen werken ? OpenOffice versie 3.2.1 bijvoorbeeld....

Bedankt voor alle hulp.
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet aan wie het verwijt gemaakt moet worden dat het niet bij OpenOffice.org werkt zonder dat er ook maar iets geinstallleerd is? Tot voor kort wist ik als Nederlander niet van het bestaan van deze kaart vandaar ook mijn eerste antwoord. Op de post van Merel ben ik opnieuw gaan zoeken. Ik vond daarbij
a) Een site met informatie
b) enkele PDFs
Algemene installatie voor linux
Iets voor OpenOffice.org en deze

en dit kan misschien ook helpen

Speciaal voor linux gebruikers kan dit belangrijk zijn. Voor linux gebruikers let goed op bij het kopen van het apparaat of het wel kan werken met linux.

Na deze zoek actie denk ik dat het ook aan de maker van het apparaat eerder te verwijten is indien het niet werkt met OpenOffice.org. Voor OpenOffice.org gebruiker kijk of het betreffende apparaat wel kan werken met OpenOffice.org.

Graag zou ik zien dat Belgische gebruikers vertellen hoe het wel werkt want ik ken het apparaat niet.

Met vriendelijk groeten
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Merel
Berichten: 3
Lid geworden op: do feb 24, 2011 10:36 pm

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door Merel »

Bedankt voor uw laatste reply.

Ik heb het vermoeden dat het niets heeft te maken met de kaartlezer. Deze mag van verschillende merken zijn en moet gewoon via eID software, de chip op de identiteitskaart kunnen aflezen via een soort pincode.

Het feit dat via MSWord, welke nagenoeg dezelfde procedure heeft, juiste NA bevestiging (OK) van het geselecteerd certificaat (voor Authentication ofwel Signature) er wel een nieuw venster opengaat met de vraag om de sleutelcode in te typen van de identiteitskaart (soort pincode op cijfersklavier ingeven), terwijl dit echter NIET gebeurt onder OO-Write, doet vermoeden dat het probleem zich situeert bij OO.

Met Word blijkt dus een document te kunnen worden gecertifieerd met dezelfde hardware en software.
(Maar helaas heeft MSWord veel meer zotte kuren.)
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door RPG »

Hallo

Als het onder Windows wel werkt met MSWord en niet onder OpenOffice.org dan lijkt het mij inderdaad een probleem van OOo.

Ik heb gezocht of ik wat kan vinden over dit onderwerp maar dat is niet veel. Het zou kunnen dat het wel in sommige versies goed werkt en ik andere niet. Als je geen verdere informatie kunt vinden dan zou je kunnen proberen om terug te gaan naar OOo2.4.2 of OOo2.4.3 dat is de laatste versie in de reeks die begint met een twee. De meeste fouten zijn daar uit gehaald. Je kunt die versie ook naast OOo3.??? plaatsen maar dan moet je eerst OOo3.?? verwijderen en dan installeren OOo2.4.2. Als je nu OOo3.3 installeert kunnen ze naast elkaar werken.

Ik heb geen idee of een digitale handtekening kan werken met OOo in welke versie dan ook maar eremmel bevestigd in voorgaande posten dat het werkt in OOo 3.3.0.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Merel
Berichten: 3
Lid geworden op: do feb 24, 2011 10:36 pm

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door Merel »

RPG schreef:Hallo

Ik weet niet aan wie het verwijt gemaakt moet worden dat het niet bij OpenOffice.org werkt zonder dat er ook maar iets geinstallleerd is? Tot voor kort wist ik als Nederlander niet van het bestaan van deze kaart vandaar ook mijn eerste antwoord. Op de post van Merel ben ik opnieuw gaan zoeken. Ik vond daarbij
a) Een site met informatie
b) enkele PDFs
Algemene installatie voor linux
Iets voor OpenOffice.org en deze

en dit kan misschien ook helpen

Speciaal voor linux gebruikers kan dit belangrijk zijn. Voor linux gebruikers let goed op bij het kopen van het apparaat of het wel kan werken met linux.

Na deze zoek actie denk ik dat het ook aan de maker van het apparaat eerder te verwijten is indien het niet werkt met OpenOffice.org. Voor OpenOffice.org gebruiker kijk of het betreffende apparaat wel kan werken met OpenOffice.org.

Graag zou ik zien dat Belgische gebruikers vertellen hoe het wel werkt want ik ken het apparaat niet.

Met vriendelijk groeten
Romke
Hallo Romke,
Bedankt voor het zoekwerk. Meestal zoek ik zelf veel maar omdat deze topic reeds was gestart, met het identiek probleem ben ik direct op deze trein gesprongen.

Uw aangreikte links verwijzen naar interessante documenten die (verwonderlijk) volledig zijn opgesteld door de overheid, maar welicht niet "updated" voor onze OO 3.2 versie. Toch een teken dat OpenOffice toch enige aandacht krijgt bij de overheid ! Ik las in een pdf document hoe de procedure moet verlopen en dat is ook heel precies hoe ik te werk was gegaan ! Helaas verandert het niets aan mijn verhaal.

:arrow: Er klopt iets niet. Twee gebruikers met identiek hetzelfde probleem; dan zal dit probleem zich niet situeren achter het klavier !

Ik heb met topicstarter djan37 een contact waarin hij een paar tips aangeeft. (By the way, bedankt voor het snelle anwoord) Momenteel heeft hijzelf ook nog geen oplossing gevonden om digitaal te ondertekenen met eID (in OPenOffice). Hij zit trouwens al langer op het probleem te zoeken dan ikzelf. Ik zoek verder als er meer tijd voor is op de eID documentatie. Ik kan het eventueel ook eens proberen via Ubuntu.

Wij zullen maar verder via :alarm: WinWord moeten ondertekenen.
Ik moet een dringend document versturen. Helaas verlies ik alle beeldjes die in het document bij het exporteren naar Word.

Cardreader : Sitecom All-in One, Model MD-020 (werkt perfect voor digitale ondertekening voor Outlook berichten)
OS: Windows XP (compleet updated)

Mvg
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
djan37
Berichten: 3
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 8:41 pm

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door djan37 »

Het probleem ligt bij Windows XP. Bij OpenOffice 3.3 op Windows 7 werkt het perfect. Het probleem is gemeld bij de eid developers.
WIN XP OOo 3.2
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door eremmel »

Is het mogelijk om het eID certficaat te exporteren naar een bestand (via Start -> Control Panel -> Internet Properties -> Content -> Certificaten) en dan weer te importen, en gaat het dan wel?
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
djan37
Berichten: 3
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 8:41 pm

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door djan37 »

Exporteren en terug importeren maakt niets uit. Als ik een certificaat maak voor VBA projecten wordt deze ook in de keystore van windows gezet bij de persoonlijke certificaten. Als ik dan dit certificaat selecteer in openoffice 3 op winxp werkt het wel. Het ligt dus ergens bij openoffice 3 , winxp en het aanroepen van de middleware voor de eid kaart.

(in openoffice 2 werkt het wel)
WIN XP OOo 3.2
Bert Verdonck
Berichten: 5
Lid geworden op: di mei 03, 2011 12:35 pm

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door Bert Verdonck »

Goede middag,
Ik werk met OOO 3.3.0 onder Windows XP Professional (SP3 ) (volledig bijgewerkt).
De E-ID Software van BE-Id (versie 3,5,4, 6535) kan mijn identiteitskaart lezen.
Ik gebruik de e-Id onder meer voor het inloggen op websites van de Belgische Overheid.

In deze heb ik het volgende geprobeerd :
- Document opgeslagen in .doc-formaat : certificaat toevoegen is niet mogelijk => pop-up ".odt-formaat is verplicht".
- Document opgeslagen in .odt-formaat : via menu bestand/digitale handtekening geeft nogmaals een pop-up met verzoek eerst document op te slaan in OpenOffice-formaat. Vervolgens verschijnt het venster "Digitale Handtekening" met de knop "digataal ondertekenen".
Dit venster is evenwel leeg.
Als ik die knop "digitaal ondertekenen" aanklik verschijnt een pop-up die qua uiterlijk verwijst naar een ander certificaat (ISABEL) dan van de e-id.
Na enige klik-pogingen verdwijnt deze pop-up (ik kan jammer genoeg er geen print-screen van in dit venster plakken) en verschijnt er een tweede venster met daarin - jawel - de 2 certificaten van mijn e-id (Signature en Authentication). Deze kan ik in detail weergeven.
Dat ISABEL-certificaat staat daar niet bij.
Echter de OK-knop om het gewenste certificaat te gebruiken voor ondertekening resulteert in het verdwijnen van het venster met de lijst van certificaten...
en daarmee houdt het op. Idem bij dubbelklikken op (bijvoorbeeld) het Signature-certificaat.
=> het lege venster "digitale handtekening" blijft leeg, je kan dus geen certifiëring toevoegen.
Ik meld dit ook bij de Belgische overheid.
met vriendelijke groeten
Bert Verdonck
OpenOffice.org v 3.3.0
OOO330m20 (BUILD/9567)
Bert Verdonck
Berichten: 5
Lid geworden op: di mei 03, 2011 12:35 pm

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door Bert Verdonck »

Zoals aangekondigt heb ik het probleem van v.3.3 en de E-ID aangekaart bij de Belgische Overheid.
Volgens hen ligt het probleem in de combinatie OOO 3.3 en XP ...
Zij zouden het probleem dus niet kunnen verhelpen en adviseren OOO te downgraden naar 2.2. Maar dat zie ik niet meteen zitten :
docx-bestanden openen wordt dan weer een probleem...

We mogen dus aannemen dat OOO v.3.2 én versie 3.3 onder XP (vooralsnog) geen digitale handtekeningen (Belgium E-ID) ondersteunen...

Wie is er slim genoeg om dat software-probleem op te lossen ?

Alvast dank voor elke inspanning

Bert
OpenOffice.org v 3.3.0
OOO330m20 (BUILD/9567)
Gebruikersavatar
henke54
Berichten: 305
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:28 pm

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door henke54 »

Ik heb dit probleem ook eens vermeld aan hun(Fedict), en ik moet zeggen, dat die gasten daar wel 'moeite doen' : http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... 1&start=15
:mrgreen:
LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
Gebruikersavatar
henke54
Berichten: 305
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:28 pm

Re: Open Office 3.2 + eID kaart handtekening

Bericht door henke54 »

ODF Nieuwsbrief van Fedict Belgie – 10 november 2011 :
ODF.png
http://www.fedict.belgium.be/nl/binarie ... 152197.odt
LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
Plaats reactie