superscript zoals bij 30e

Bespreek de tekstverwerker

superscript zoals bij 30e

Berichtdoor Sjoerd » vr nov 06, 2009 9:31 am

Als ik een rangtelwoord schrijf met een cijfer, zoals 2e of 30e, wil ik dat de "e" in superscript staat. Voor Engelse teksten doet Ooo dit automatisch, maar niet voor Nederlandse.

Is het mogelijk dat Ooo dat ook automatisch met de Nederlandse manier van rangtelwoorden doet?
Sjoerd

Re: superscript zoals bij 30e

Berichtdoor floris v » vr nov 06, 2009 4:03 pm

Volgens deze technische handleiding over spelling van de Taalunie (blz. 64) hoeft het kennelijk niet als superscript te worden geschreven. Gek is dat bij autocorrectie de mogelijkheid om het superscript te maken is opgenomen en bij mij zelfs aangevinkt staat, maar het wordt niet uitgevoerd.

Als het probleem opgelost is, bewerk dan het eerste bericht in dit onderwerp en zet [OPGELOST] aan het begin van de titel.
* OOo 3.0.0; Windows XP SP 3 (vanaf 2008) OOo 3.1.1; Windows Vista (vanaf okt 2009)
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
floris v

Berichtdoor Sjoerd » vr nov 06, 2009 4:53 pm

Ik vind de superscript "e" wel zo duidelijk. Dus daarom zou ik graag willen dat die functie werkt.

In Engelstalige documenten wordt de autocorrectie naar superscript wel uitgevoerd. Maar in Nederlandstalige documenten niet. Heeft iemand een oplossing?
Sjoerd

Berichtdoor floris v » za nov 07, 2009 12:47 am

Ik vind de laaggeschreven letters foeilelijk, maar het gebruik ervan burgert helaas enorm in. Zo te zien hebben we hier met een manco in OOo te maken.
* OOo 3.0.0; Windows XP SP 3 (vanaf 2008) OOo 3.1.1; Windows Vista (vanaf okt 2009)
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
floris v

Berichtdoor henke54 » di nov 10, 2009 2:22 am

Sjoerd schreef:Als ik een rangtelwoord schrijf met een cijfer, zoals 2e of 30e, wil ik dat de "e" in superscript staat. Voor Engelse teksten doet Ooo dit automatisch, maar niet voor Nederlandse.

Is het mogelijk dat Ooo dat ook automatisch met de Nederlandse manier van rangtelwoorden doet?

Bij de Opentaal gemeenschap heb ik dit (onder nummer 149) ook eens gevraagd, afwachten wat er van komt...

EDIT :
Heb ondertussen een mail gehad :
Bedankt voor de verbetersuggestie. Er staonden al meer zaken open voor de
autocorrectie, maar de energie gaat momenteel in andere zaken zitten.

Niettemin heb ik de vraag uitgezet bij de OOo-kenners onder ons. (Zelf
gebruik ik het wel, maar ben geen kenner.)

We zullen zien of dit gemalleijk is aan te passen en distribueren.

m.v.g.
Ruud Baars
OpenTaal

:mrgreen:
Als je vraag opgelost is, zet dan [Opgelost] voor de titel van je vraag...is beter voor iedereen om op te volgen ;-)
OpenOffice 3.1.1 ; Ubuntu/9.04 (jaunty) ; Firefox/3.0.14
henke54

Berichtdoor Sjoerd » do nov 12, 2009 6:27 pm

We wachten af ... ;)
Sjoerd

Keer terug naar Writer