Spelling Woordenboek Esperanto - verspringt telkens terug

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
valentinus
Berichten: 3
Lid geworden op: ma nov 29, 2010 11:49 am

Spelling Woordenboek Esperanto - verspringt telkens terug

Bericht door valentinus »

Heb woordenboeken voor Nederlands, Engels, Duits, Frans en Esperanto geïnstalleerd. De controle van de spelling voor Nederlands gebeurt goed.In teksten met meerdere talen springt hij soms naar een andere taal. Maar dat lijkt normaal. Groter probleem heb ik met Esperanto. Wanneer ik in opties Esperanto aanduid controleert hij 1 woord en springt dan terug naar Engels. Weer Esperanto aanduiden, weer controle van maar 1 woord.Ik begrijp dat ik in opties ook linguistiek moet aanduiden maar dat lukt niet. Het vak blijft leeg.
Open Office 3.2.2. Nederlands
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spelling Woordenboek Esperanto - verspringt telkens teru

Bericht door floris v »

Heb je deze probleemoplosser al geprobeerd?

In wezen is het zo dat je tekst in een afwijkende taal moet markeren en dan kun je met Extra - Taal de taal aangeven voor de selectie (kan ook voor de hele alinea). Beter is het om aparte opmaakprofielen te maken voor tekst in verschillende talen, een alinea-opmaakprofiel als steeds hele alinea's in één taal zijn geschreven en een teken-opmaakprofiel voor de gevallen waar je een zin of hooguit een paar woorden in een andere taal hebt dan de rest van die alinea.

Als het probleem opgelost of de vraag beantwoord is, bewerk dan het eerste bericht in dit onderwerp en zet [OPGELOST] aan het begin van de titel. Markeer ook het groene vinkje.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
valentinus
Berichten: 3
Lid geworden op: ma nov 29, 2010 11:49 am

Re: Spelling Woordenboek Esperanto - verspringt telkens teru

Bericht door valentinus »

Veel dank voor de reactie. Ik heb gedaan wat je voorstelde: eerst een gedeelte markeren en dan bovenaan spelling aanklikken. Ik geef hieronder een voorbeeld:
Het is een dia van een PowerPoint presentatie.

Ĉu la Belga kompromiso savos Belgion aŭ ĉu nuntempe ĝi atingas sian limon?

Belgio
En la historio de la lando tri grandaj problemoj dominas:
- Religio
- Lingvo
- Disdono de la prospero

Ik selecteer de paragraaf, druk dan boven op spelling. Veelal verschijnt Frans. Ik verander dit naar Esperanto.
Het eerste woord wordt herkend maar dan springt de taal terug naar Frans.

Het lukt niet om het gewenste woordenboek te behouden.
Open Office 3.2.2. Nederlands
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spelling Woordenboek Esperanto - verspringt telkens teru

Bericht door floris v »

Je moet niet tekst selecteren en dan meteen de spellingcontrole activeren als de taal niet goed ingesteld is. Eerst moet je aan de selectie de taal Esperanto toekennen. Bij directe opmaak (wat we hier ontraden) gaat dat met Opmaak - Teken - Lettertype; maar het is beter er een apart opmaakprofiel voor te maken. Bij zowel teken-opmaakprofiel als alinea-opmaakprofiel stel je de taal in op de tab Lettertype, waarom is een van de grote mysteries van OOo. Alleen de tekst selecteren en dan de Spellingcontrole activeren heeft niet het gewenste effect omdat, zoals je al gemerkt hebt, je dan steeds alleen voor het net gecontroleerde woord de taal kunt veranderen.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
valentinus
Berichten: 3
Lid geworden op: ma nov 29, 2010 11:49 am

Re: Spelling Woordenboek Esperanto - verspringt telkens teru

Bericht door valentinus »

Ter aanvulling.

Via optie ga ik naar Taal instellen. ik geef Esperanto aan en ga vervolgens naar linguistiek. Hier verschijnt een wit vak zonder tekst.
Indien ik op OK druk om verder te gaan verschijnt de volgende errror melding:

Microsoft Visual C++
Run Time error

Program C:/program files/ OpenOffice.org3/program/office.bin
This application has requested the runtime to terminateit on an unusual way
Open Office 3.2.2. Nederlands
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Spelling Woordenboek Esperanto - verspringt telkens teru

Bericht door floris v »

Je moet de taal niet instellen bij Opties - dat is alleen voor de taal die je het meest gebruikt. De tab Linguïstiek is hier helemaal niet nodig. Je maakt het veel te moeilijk voor jezelf. Doe het eens volgens het boekje.
Ik heb de extensie Esperanto gedownload en geïnstalleerd, OOo herstart, de tekst in Esperanto uit je eerdere bericht gekopieerd en in een leeg document geplakt, alles geselecteerd en met Opmaak - Teken - Lettertype de taal Esperanto ingesteld, en meteen verdwenen alle rode golfjes. Na het aanbrengen van een spelfout in een van de woorden blijft de spellingcontrole daar staan en dan is Esperanto als taal geselecteerd.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie