Vertaalvraagje Opslaan-Verwerpen-Annuleren

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
Watanabe
Berichten: 1
Lid geworden op: do dec 03, 2009 5:07 pm

Vertaalvraagje Opslaan-Verwerpen-Annuleren

Bericht door Watanabe »

Hallo,
Ik gebruik al een flinke tijd OOo naar volle tevredenheid (eerst de Engelse versie en nu ook al enige tijd de NL-versie), maar wat ik mij al afvraag zolang ik de NL-versie gebruik is dit:
Waarom wordt in OOo niet de standaard term "Niet Opslaan" gebruikt maar "Verwerpen"?

Je weet wel: Het document X is gewijzigd. Wilt u de wijzigingen opslaan? Opslaan - *Verwerpen* - Annuleren
Waarom niet gewoon: Opslaan - Niet Opslaan - Annuleren

Ik vind het woord 'verwerpen' in de gebruikte context behoorlijk merkwaardig en nogal stijf/ouderwets klinken. Alleen moties worden tegenwoordig nog "verworpen"?

[ik zag geen hoekje feedback op dit forum, daarom heb ik mijn vraag maar hier geplaatst]
OpenOffice3.1.0 NL, Vista
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Vertaalvraagje Opslaan-Verwerpen-Annuleren

Bericht door floris v »

In het Engels heet het "discard", wat wel degelijk neerkomt op verwerpen. "Weg ermee" of "Niet bewaren" is vlotter. Maar dit forum staat los van de mensen die de Nederlandse taalversie samenstellen; wij proberen alleen maar de vragen van gebruikers te beantwoorden. Dus op- en aanmerkingen over/op het taalgebruik in de interface kunnen beter geplaatst worden op http://nl.openoffice.org/.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie