[Opgelost] Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bespreek het databaseprogramma
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

[Opgelost] Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Hallo,

Mijn vrouw werkt in een kinderdagverblijf. Graag had ik een Base-applicatie gemaakt, waarmee ze de afspraken kunnen bijhouden van de ouders die gereserveerd hebben om hun kind(eren), voor één of meerdere dagen naar het kinderdagverblijf te brengen.
Een dag wordt ook nog eens gesplitst in 'voormiddag' en 'namiddag'.

Mijn tabellen zijn als volgt(ruw geschetst):

- Ouders: - ID
- NaamOuder
- Adres
- ....

- Kinderen: -ID
- NaamKind
- ID_ouder (FK van tabel 'Ouders')
- ...

- Afspraken : - ID
- ID_ouder (FK van tabel 'Ouders')
- Datum
- Voormiddag (AAN/UIT)
- NAMIDDAG (AAN/UIT)

Daar er ouders zijn die voor meerdere dagen kunnen reserveren, zou het handig zijn dat er een maandkalender wordt gebruikt waar er vinkjes kunnen worden aan/uit worden gezet.

Hoe kan ik dit best maken? Wie kan mij raad geven?

Christophe
Laatst gewijzigd door tuxy op wo mei 05, 2010 12:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
ldk
Berichten: 73
Lid geworden op: di aug 25, 2009 5:27 pm

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door ldk »

Hallo,
Plak dit eens in je adresbalk:

http://www.google.nl/search?hl=nl&lr=la ... 8554770250

en klik nu op
Ontwerpen van een voorbeelddatabase
Misschien heb je er wat aan.

Ldk
OpenOffice 3.2.1 op Windows XP
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Bedankt, maar heb al veel gegoogeld, maar specifiek hiervoor heb ik nog (bijna) niks gevonden.

Het lukt me wel om formulieren te ontwerpen.

Maar ik vrees dat er gebruik moet worden gemaakt van Macro's in dit voorbeeld, en daar ben ik niet zo van op de hoogte.
:(

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door eremmel »

Ik heb niet direct een oplossing voor je, maar overweeg eens het volgende:
- In huidige data model kunnen alleen alle kinderen per gezin naar het verblijf. Komt het voor dat de kinderen van één gezin op verschillende dagen komen?
- Het is misschien handig om met een kalender te werken. Je kunt dan bepaalde dagen blokkeren zoals kerst, 5 mei etc. De afspraken met ouders worden dan aan de kalender gelinkt. Ook kun je dan makkelijk een rooster uitprinten per dag.
- Afspraken hebben vaak een herhalend karakter: je maakt afspraken voor elke week op di. middag. Als er een bepaald aantal 'afspraak modellen' zijn kun je misschien werken met start/eind datum van contract en afspraak model. Op deze manier hoef je minder data op te slaan. Eventueel kun je hierop uitzonderingen noteren in een andere tabel direct gekoppeld aan de kalender.
- Voor de kalender kun je misschien Calc gebruiken omdat je daar in twee dimensies kunt werken. Eén regel per week.
Je ontkomt er m.i. niet aan om macro's te gebruiken als je complexe invoer formulieren behoeft.

P.S.
Al gekeken naar de mogelijkheden van Google Apps met kalenders. Je kunt dan de gegevens voor meerderen van verschillende werkplekken toegankelijk maken (Ik weet niet of dat gaat werken...).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Eremmel,

Bedankt voor je uitleg.

Afspraken worden inderdaad herhaald, en het liefst had ik gewerkt met een kalender, dat zou de invoer voor de eindgebruiker makkelijker maken, door bv. te werken met checkboxen per dag en checkoxen voor 'voormiddag' en 'namiddag'.

Ik had een tip gekregen, van iemand die een aanwezigheidslijst moest maken voor een firma in M$ Acces:
- voor iedere persoon een aparte jaarkalender maken.

Wat je voorsteld lijkt me interessant, ivm de kalender en dan eventueel feestdagen en weekends blokkeren, maar hoe begin je hieraan?

Ik had inderdaad al 'oocalc' gebruikt om een lijst te maken met alle datums van het jaar 2010, en deze dan te importeren naar de 'datums'-tabel , deze met volgende velden:
- Datum (Primaire Sleutel)
- Voormiddag (checkbox)
- Namiddag (checkbox)

Maar hoe werk je met checkboxen in een tabellijst in een formulier van een bepaald persoon?
En hoe kan ik dan filteren op de aangevinkte checkboxen?
Checkboxen werken met de boolean-functie, maar weet niet goed hoe deze te gebruiken.

Kun je mij helpen hoe ik dit het best kan aanpakken ivm de kalender-functie? (Ev. met een praktijkvoorbeeld, dan snap ik het best!) :roll:
Hoe kan ik dan de dagen blokkeren? Ik kan me perfect voorstellen hoe je het bedoelt, maar weet niet hoe ik het in de praktijk kan toepassen. :|

(Ik ken wel het relationele model ve database, en het lukt me ook wel de relaties te leggen in Base en zo een query ontwerpen. Een formulier ontwerpen lukt me ook al aardig, zelfs met een keuzemenu uit een andere tabel.)

Google Apps is geen optie, daar de pc niet aangesloten is op het internet.

Groetjes,
Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Ben op de goede weg om een reservatieformulier te maken, voor het kinderdagverblijf (zie afbeelding hieronder):

http://picasaweb.google.be/lh/photo/Cg5 ... directlink

Heb volgende tabellen aangemaakt:

Code: Selecteer alles

- tblDagen : ID, Datum

- tblKinderen: ID, Naam, Voornaam, ...

- tblDagKind: ID, IDdag, IDkind, Voormiddag (ja/nee), Namiddag (ja/nee), ...
Het betreft hier een véél-op-véél relatie met een tussentabel (zie afbeelding)

http://picasaweb.google.be/lh/photo/ESI ... directlink

De kinderen worden eerst toegevoegd via een ander formulier.

Daarna kan het formulier Reservaties geopend worden,waarbij ik op het hoofdformulier een keuzemenu heb toegevoegd, die bestaat uit een query die de "Naam" en "Voornaam" koppelt (met dank aan Romke voor de vele info om dit aan de praat te krijgen!).

In het subformulier staat de tabel 'tblDagKind', waarbij de 'datum' een keuzemenu is, die gekoppeld is aan de tabel' tblDagen'.

Ik kan echter niets wijzigen, in de tabel 'tblDagKind', want als ik vb. een vinkje wil uitzetten, krijg ik volgende foutmelding:

'Integrity constraint violation SYS_FK_73 table: tblDagKind in statement [UPDATE "tblKinderen" SET "ID"=? WHERE "ID"=?]

Alsook als ik een andere naam kies in het keuzemenu, en het formulier probeer te verversen, krijg ik een foutmelding.

Hoe kan ik deze fouten wegwerken?

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door RPG »

Hallo

Volgens mij stel je het kind centraal maar de dag is lijkt mij centraal

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Romke,

Technisch gezien zal je wel gelijk hebben, maar ik probeer me voor te stellen in de praktijk.

Vb. Een ouder komt melden dat kind_A naar het kinderdagverblijf komt van 02/03/2010 t/m 05/03/2010 enkel in de voormiddag.

Dan hoeft de verantwoordelijke enkel (indien het kind al in de database aanwezig is), de naam van kind_A in het keuzemenu te selekteren, en onderaan het formulier in de tabel 'tblDagKind' per record de datum te selecteren, en vinkjes plaatsen of het kind in de voor/namiddag, of een ganse dag komt.

Uiteraard is er nog werk aan deze oplossing, maar het is een begin.

Is het technisch mogelijk om enkel een query aan een hoofdformulier toe te voegen, en de tabel 'tbldagen' in een subform te relateren met de keuzelijst?
Voorlopig heeft deze foutmeldingen als ik iets wil wijzigen in de subform.

Heb de database eens toegevoegd:
Kinderdagverblijf.odb
(42.95 KiB) 405 keer gedownload
Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door RPG »

Hallo

Jouw idee
Selecteer een kind
opgeven welke dag
controleer of die dag vrij is
er is plaats claimen geen andere dag kiezen.


Mijn idee
Pak de maand/ dag voor selectie
In deze maand kan ik gelijk tonen
a)of die dag gewerkt wordt
b) of er plaats is
c) als er plaats is claim voor kind

Een formulier is altijd gebasseerd op een tabel of query. In de form van subformulieren kun je net zoveel queries toevoegen als je wilt. Maar ik weet niet of je dit bedoelt. Ook de rest lijkt is mij onduidelijk en vergt waarschijnlijk veel macros.

Over de fout.
Onderzoek beter wat een listbox doet. Zolang je niet begrijpt wat een listbox doet en waar je deze het beste voor kunt gebruiken kun je niet zo'n projekt aan.
Het lijkt mij duidelijk dat je een listbox niet op deze plaats kunt gebruiken op deze manier.

Ik heb dit ook nooit eerder bij de hand gehad, dus ik weet ook niet of mijn idee beter is. Maar ik heb het idee dat je dan gelijk de problemen met de listbox oplost.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Romke,

Uw idee is inderdaad beter, uiteraard heb je ook veel meer ervaring met databases ism ooBase, maar over uw aanpak zal ik eens goed moeten nadenken hoe dit te verwezelijken.

Liefst had ik ook een maandweergave, maar dat moet ik nog eens goed bestuderen hoe dit te maken.

Intussen is het gelukt om een naam te selekteren in het keuzemenu, en na het herladen vh formulier dmv de knop [zoek] de gerelateerde records te tonen, en te kunnen bewerken in de subform 'tblDagKind'.

Jammer dat iedere keer als je een naam selecteerd in het keuzemenu, en op de knop heb gedrukt, het formulier een bevestigingsvenster toont 'dat het formulier gewijzigd wordt'.

Ik heb de oplossing gevonden via het engelse forum:

http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... box+filter

Hier alvast de aangepaste versie :
Kinderdagverblijf.odb
(29.2 KiB) 386 keer gedownload
De truk zit hem in het toevoegen van een dummy-tabel aan het hoofdformulier.

De database zit voorlopig nog vol foutjes: vb. dubbele datums kunnen worden toegevoegd, ... maar het begint vorm te krijgen :)

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door RPG »

Hallo

Misschien heb je hier iets aan
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... ght=commit

Dit kan ook van nut zijn voor zoeken
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=91566

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Romke,

Hartelijk dank voor de links, echter met macro's heb ik nog niks ervaring, maar zal het eens proberen.

Intussen probeer ik zoveel mogelijk je raad op te volgen, en je hebt me op een idee gebracht ivm de tabel 'tblDagen', om ev. enkel de gewerkte/volzette dagen te selekteren.

In deze tabel heb ik nog een veld 'Werkdag' toegevoegd met een 'ja/nee' eigenschap.
Deze tabel zal opgevraagd worden in een nieuw formulier 'Beheer kalender', waar de eindgebruiker zal kunnen aanduiden welke dagen er gewerkt wordt.
Daarna zal ik een query maken waar enkel de gewerkte dagen zichtbaar zullen zijn.

http://picasaweb.google.be/lh/photo/OH0 ... directlink

Zoals ik al meldde in een vorig bericht: dit is niet de meest ideale oplossing, maar wel een begin om op zoek te gaan naar de beste oplossing!

Maar eerst zal ik eens proberen een macro toe te voegen.

Toegegeven zonder uw hulp, was ik niet zover geraakt, en ging ik misschien tegen mijn zin moeten overstappen naar M$ Access.

Met deze applicatie wil ik mijn medestudenten die M$ Access (volwassenenonderwijs) volgen, dat het perfect mogelijk is om met de concurrent ooBase evengoed dergelijke (maar met iets minder mogelijkheden) applicaties te ontwikkelen, waarvoor je zelfs geen licentie hoeft te kopen!!! ;)

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Heb de Macro gedownload van het engelse forum, maar krijg deze niet uitgevoerd, daarom heb ik een nieuw topic geopend in 'Macro's':

http://user.services.openoffice.org/nl/ ... f=26&t=392

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door eremmel »

Een voorzetje voor een week overzicht met filtering per week. Je hebt waarschijnlijk een macro nodig om de sub-formulier te updaten. Kijk maar eens wat je kunt doen met een complex formulier.
Bijlagen
Kinderdagverblijf2.odb
Begin van een afsprakenkalender.
(39.16 KiB) 400 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Eremmel,

Ongelooflijk hartelijk dank dat interesseert me enorm.
Jammer dat ik nu niet achter mijn eigen pc zit, maar zal dit overmorgen zeker eens bestuderen.

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Eremmel,

Heb het bekeken, daar kan ik al iets mee doen.

Bedankt.

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door eremmel »

Ik kwam een voorbeeld tegen met een table-grid ipv een listbox met filter. Dit geeft niet het nadeel van het updaten en refreshen. Ook heb ik de query mbt de eerste dag van de week aangepast zodat deze ook eind datum weergeeft met jaar grenzen.
Bijlagen
Kinderdagverblijf3.odb
Versie 2 met tabel grid ipv filter list box
(57.14 KiB) 428 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: Afspraken kalender kinderdagverblijf

Bericht door tuxy »

Deze is inderdaad nog beter.

Mercikes

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
Plaats reactie