Probleem met openen bestaande OOO Database

Bespreek het databaseprogramma
wollybus
Berichten: 6
Lid geworden op: za jan 15, 2011 12:43 pm

Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door wollybus »

:crazy: :crazy: :alarm: :alarm:

Ik heb een bestaande ODF database waar ik al een tijdje in werk, vandaag echter moest ik even weg tijdens het creeren van een nieuw formulier.
Toen ik een kwartiertje later terugkwam had de database zichzelf blijkbaar op de een of andere wijze afgesloten en ik kan op geen enkele manier mijn database terug openen. Open office blijft vragen achter een filter, maar wanneer ik ODF Database aanduid krijg ik enkel maar een foutmelding.
Wel heeft het systeem een extra bestand aangemaakt : " --.odb.lck"

heeft er iemand hier een oplossing voor?
In die DB zit voor mij wel belangrijke info die nergens anders opgeslagen is, verlies van deze info zou een ramp zijn.

Alvast bedankt,

Wolly :cry: :cry: :cry:
OOO 3 - windows Xp
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door RPG »

Hallo

delete ??.odb.lck

Maak ook een copy van je database.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
wollybus
Berichten: 6
Lid geworden op: za jan 15, 2011 12:43 pm

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door wollybus »

beste Romke,

net lck er uitgekegeld en opnieuw geprobeerd,maar OO blijft "filter selecteren" vragen en geeft nadien bij keuze ODF-database "algemene fout"

ondertussen wel kopie gemaakt en die geeft het zelfde resultaat

erg frustrerend.

Wolly
:crazy: :cry:
OOO 3 - windows Xp
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door RPG »

Hallo

Dan vrees ik je database weg is.

Mogelijk
rename database.odb naar database.zip

unzip dan alles en kijk of er nog wat in staat.

Je moet niet het symbool voor een bug gebruik wat dat heeft een andere betekenis.
zie hier.
Ik heb de symbolen verwijderd
Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
wollybus
Berichten: 6
Lid geworden op: za jan 15, 2011 12:43 pm

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door wollybus »

AIAIAI,

spijtig genoeg krijgt het systeem dit zo niet terug in orde. Zou het misschien een oplossing kunnen zijn als ik open office er eens terug afgooi en terug opnieuw instaleer?

het rare is dat de grootte van het bestand nog wel wijst op een hoop info.

Wolly
OOO 3 - windows Xp
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door RPG »

Hallo

Het is niet een probleem van OOo. Dus opnieuw installeren heeft geen zin.
Het is wel een veel voorkomend verschijnsel.

stap 1
Maak een copy van de database
stap 2
hernoem de database.odb naar database.zip
stap3
kijk of de database met een zip programma naar bestanden terug gebracht kan worden

Als je succes vol de bestanden kunt bewaren heb je geluk. Dan kun je door gaan met volgende stappen.

In de bestanden lijst staan ergens de bestanden die je database vormen.

Als je zover bent kan ik het verder beschrijven.

Het is jammer dat de gegevens kwijt zijn maar maak in het vervolg backups van je bestanden. Lees ook de tutorials van dit forum.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
wollybus
Berichten: 6
Lid geworden op: za jan 15, 2011 12:43 pm

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door wollybus »

Hall Romke,

Ik begin het hoe langer hoe minder te verwachten deze gegevens ooit nog terug te zien, heb stappen 1-3 uitgevoerd maar op 3 faalt ik bij het terug brengen van de bestanden, "ongeldige of beschadigde map" of "can not open file"
systeem blijft filters vragen

ofwel doe ik nu alles fout of ben ik alles kwijt. dit probleem heb ik vroeger toch nooit gehad met Access.
Ik was eigenlijk net van plan om na deze wijziging te proberen te converteren naar een Access db maar dat zal dus allemaal niet meer nodig zijn vrees ik.

Als dit een veel voorkomend verschijnsel is, waarom proberen ze dit soort ongemakken dan niet op te lossen of te vermijden?
Sorry maar ik ben maar een gewone huis-tuin-en-keuken gebruiker met voorliefde voor databases en ik draai nu een beetje dol omdat ook maar niets meer wil lukken om dit euvel recht te zetten. :crazy:

in ieder geval al bedankt voor je hulp. :super:

groeten,

wolly
OOO 3 - windows Xp
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door RPG »

Hallo

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent. Maar alle vragen die je stelt zijn uitgebreid beantwoord. Veel computer gebruikers hebben teveel vertrouwen in het systeem. Gisteravond was ik met een hoog opgeleid iemand een verslag aan het maken. Zijn computer crashte op een of andere manier en er was voor een uur werk weg. De persoon wist niet meer waar het ergens op geslagen was. Ik kon het ook niet vinden. De plaats waar het opgeslagen is kan overal op de wereld zijn geweest.

Wat wil ik hiermee duidelijk maken? In de huidige tijd is het computer gebruik voor veel mensen onduidelijk. Het gaat gelukkig vaak goed maar mensen hebben teveel vertrouwen dat er niets mis kan gaan. Ik blijf mij verbazen dat het zo vaak goed gaat. van belangrijk werk heb ik minsten 3 kopieen. soms ook nog verspreid over verschillende gegevensdragers.

Als je zelf onvoldoende computerkennis heb probeer iemand te vinden die je iets kan helpen. Ik doe dat ook in de echte wereld. Het blijkt mij elke keer opnieuw dat mensen het moeilijk kunnen begrijpen hoeveel er mis kan gaan.

Als het bestand niet te groot is en er niet teveel persoonlijke gegevens instaan kun je het misschien plaatsen of aan mij persoonlijk opsturen. Misschien lukt het mij beter. maar vewacht niet teveel

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
wollybus
Berichten: 6
Lid geworden op: za jan 15, 2011 12:43 pm

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door wollybus »

beste Romke,

Inderdaad ik ben teleurgesteld en al de rest, maar dat is het probleem niet.
Alhoewel ik voor mijn werk constant met de problemen van computers geconfronteerd wordt, beperkingen en ook instabiele systemen incluus heb ik zowieso al niet veel vertrouwen meer in computers en bestanden. Al mijn professionele werken staan op een bedrijfsserver met dagelijkse back-up, maar thuis heb ik die mogelijkheid niet.
mijn fout is inderdaad het niet 3-dubbel opslaan als back up. maar waar ik me wel over druk maak is wanneer er voor een bekend probleem geen oplossing voor gevonden wordt.
Ik zelf zie soms door de bomen het bos helemaal niet meer, dat geef ik gerust toe, maar waarom maken ze dan die programma's moeilijker begrijpbaar dan nodig, we zijn toch niet allemaal professioneel met programmatuur bezig, de "kleine man" wil ook wel eens een adressendatabase aanleggen enkel voor persoonlijk gebruik, beter dan elk jaar opnieuw het boekje over te schrijven.
maar daar mag ik jou niet mee lastig vallen.

Het bestand is +/- 17 MB groot maar spijtig genoeg staan in dit bestand een hoop persoonlijke gegevens, en niet alleen van mij, je begrijpt dat ik ondanks mogelijk totaal verlies dit dan liever niet uit handen geef.

het enige dat ik nog wel kan zeggen is wanneer ik de foutmelding heb gehad, dan gaat de database wel open maar mijn formulieren lijken weg te zijn, bij poging tot overschakeling naar tabellen geeft hij daarna :
De verbinding met de gegevensbron kon niet tot stand worden gebracht.
foutcode 1000 en SQL-status: HY000

De klasse '' van het stuurprogramma kon niet worden geladen.

in ieder geval al bedankt voor alle tijd dat je aan mij hebt besteed, ik vrees dat ik zal moeten berusten in het lot.

Wolly
OOO 3 - windows Xp
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door RPG »

Hallo

Over de vraag waarom het niet verbeter is praat ik nooit:
a) Ik weet het niet
b) Ik heb er geen invloed op
c) In de forums wordt er ruimschoots aandacht aan gegeven.
d) Er worden oplossingen gegeven

Ik begrijp ook dat je de gegevens niet uit handen kunt geven vanwege privacy.

Ik werk altijd in eerste plaats naar de data toe, de formulieren zijn minder belangrijk.
wollybus schreef:De klasse '' van het stuurprogramma kon niet worden geladen.
Voor dezen fout melding bestaat een oplossing wat niet inhoudt dat de gegevens beschikbaar komen maar het zou kunnen.

Het volgende komt uit deze tutorial.
Klasse
In geval er gevraagd wordt naar de HSQLDB klasse dan moet dat ingesteld worden onder
--> menu --> tools -> option
Onder java en klikken op klassepad.
De gewenste file is meestal : hsqldb.jar
Deze bevindt zich ergens in de map waar OOo is in mijn geval.
????/program/classes/hsqldb.jar
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
wollybus
Berichten: 6
Lid geworden op: za jan 15, 2011 12:43 pm

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door wollybus »

beste Romke,

ik heb die file gevonden en toegevoegd in klassepad maar dit geeft spijtig genoeg geen verbetering.
in classes staan verder ook wel een hele hoop .jar files.
groeten,

Wolly
OOO 3 - windows Xp
marja_bos
Berichten: 1
Lid geworden op: di feb 01, 2011 1:43 pm

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door marja_bos »

Als het probleem nog actueel is, kun je het volgende doen:

- hernoem de database van .odb naar .zip
- unzip de database
- zip nu niet de hoofd directory van de uitgepakte database, maar alle in de hoofd directory opgenomen directories/bestanden afzonderlijk en neem die in 1 archive op (te doen met WinZip of 7-Zip)
- hernoem nu de archive van .zip naar .odb

Overbodig om te vermelden dat je het beste een kopie kan maken van het originele bestand voor het geval er wat fout gaat, denk ik.
Vervolgens zou Base nu weer moeten starten. Indien er dan nog foutmeldingen komen, kan ik ook nog helpen. Reden kan een corrupt .odb bestand zijn (wat in werkelijkheid een zip bestand is) vanwege het onverwacht afsluiten van Base.
Marja Bos - iMarbo Services
OpenOffice 3.x - Windows Vista e.a.
Bobbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jul 17, 2009 11:55 am

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door Bobbie »

Sluit even aan op dit onderwerp, omdat dit mij ook eens is overkomen, daar is nog een verhaal aan vooraf, er was een eenvoudige kleine access data bestand die al vanaf 1995 ze'n werk deed, toen ik hem overnam is hij uitgebreid tot een forse database en op een centrale schijf gezet met een berperking alleen lezen voor anderen, door de ICT van mijn werk, op gegeven moment we een persoonlijk account, met bevoegtheden voor bepaalde mensen om er in te werken, dat ging jarenlang goed totdat mijn computer te oud werd en software problemen had, dus werd er een nieuwe geplaatst met windows XP (voorheen windows 2000) kom niet meer in de database komen en men wist er ook geen oplossing voor, gelukkig kon ik elders op een computer (met windows 2000, welke nog vervangen ging worden) met bevoegdheden de database eraf halen en thuis met de hand overzetten naar open office, de redenen is dat het bedrijf bezig is alles over te zetten naar linux (bij ons duurt het nog wel een tijdje), dat was een hele klus 15 jaar gegevens. ik had het idee dat Open office stabiel zou zijn, nou een paar weken geleden gebeurde dit ook bij mij, daar wordt je echt niet vrolijk van, gelukkig kon ik een backup door de ICT laten terug plaatsen, maar ik ben niet de enige die met deze base werkt, nu heb ik zelf ook een backup op de achtergrond.
ik hoop dat dit me niet meer overkomt, het zijn belangrijke gegeven van het werk.
Nu ben ik ook wel benieuwt hoe het gaat met libre office, want daar hadden ze het er over om de software op te schonen of zou het een bug zijn, die eruit gehaald moet worden ???
Als Linux verder wilt doorbreken op de provisionele wereld, is dit toch een belangrijk pakket voor hun.
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door RPG »

Hallo

Lees dit Engelstalige bericht.
of dit Nederlandstalig bericht.

LibreOffice 3.1 werkt redelijk goed maar test het even uit of het werk op de gewenste punten. Ik zou gaan voor een openSUSE versie en eventueel dan een betaalde versie inplaats van de free versie. Dit schrijf ik thuis gebruiker en ook niet wetende wat het verschil is tussen de betaalde versie en de vrije versie. Met een betaalde versie bedoel ik dan SLES of SLED.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door eremmel »

@Bobbie, Voor een beetje serieuse toepassing gebuik Base alleen als front-end voor een externe database. Zo'n externe database (in een bedrijfsomgeving Oracle, DB2, MSSQLServer of MySQL) is veel stabieler.
OOo Base is nu eenmaal een stuk minder stabiel als Calc, Writer. Base is van veel recentere datum.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Bobbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jul 17, 2009 11:55 am

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door Bobbie »

@Eremmel, zoals je benoemde, Oracle, DB2, MSSQLServer of MySQL, is veel stabieler, dan loop ik tegen persoonlijke beperkingen aan, dat wil zeggen, om zoiets op te zetten.
Mijn kennis over dat soort database is mij onbekend en veelal is de uitleg in het engels, ook niet mijn sterkste kant.
OO Base kan ik nog net bevatten en kan het bestand op een thuis computer met stukje/beetjes bewerken en inrichten, omdat het dan lukt, om weer een stukje ervan te begrijpen, hoe het werkt. (weet niet of met die anderen soorten van data base ook kan)
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog even gezocht op SLES/ en SLED en vond deze link.
Bobbie schreef:OO Base kan ik nog net bevatten en kan het bestand op een thuis computer met stukje/beetjes bewerken en inrichten, omdat het dan lukt, om weer een stukje ervan te begrijpen, hoe het werkt. (weet niet of met die anderen soorten van data base ook kan)
Ik kan dit begrijpen. Het is ook mijn motivatie om als thuis gebruiker bij HSQLDB te blijven. HSQLDB is de database die standaard gebruikt wordt in OOo-base.

Volgens DACM, op het engelse forum, die voor zover ik kan beoordelen een goede kennis van databases heeft moet dat voldoende betrouwbaar zijn, ook voor bedrijven indien het niet een extreem grote database is. Er is dan wel een voorwaarde om het apart op te zetten. Als je het apart op zet kun je misschien gelijk over stappen naar HSQLDB 3.0.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Bobbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jul 17, 2009 11:55 am

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door Bobbie »

Ik gebruik al een tijdje linux ook o.a Suse, maar meestal Ubuntu, Maar je schreef: "Er is dan wel een voorwaarde om het apart op te zetten. Als je het apart op zet kun je misschien gelijk over stappen naar HSQLDB 3.0."
Het apart zetten is dat op een andere partitie?? of server (op het werk heb ik geen bevoegd heden, om te installeren of veranderen)
Ja, misschien merk je al dat deze database uit eigen belang is opgezet, voorheen werd alles in een boek opgeschreven en erna werd de database steeds maar groter en groter.
Over HSQLDB 3.0, ik ga eens op zoeken
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb hier een antwoord neergezet.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Bobbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jul 17, 2009 11:55 am

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door Bobbie »

Dank je wel, we gaan het eens bestuderen :D
irebat
Berichten: 2
Lid geworden op: za jul 28, 2012 7:22 pm

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door irebat »

Sorry dat ik onderwerp weer open.
Ik ben voor de zoveelste keer gecrashed en ik kan de database niet openen. Ook geen foutmelding.
Ben ik nu alle 600 regels kwijt? :cry:
Openoffice 3.4 op windows7
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door eremmel »

Als u geen backup heeft misschien wel (Veel mensen vergeten backups te maken van belangrijke bestanden, maar het is erg belangrijk. Een heel simpele manier is bv. even je bestand emailen naar een gmail account).

Lees de bovenstaande discussie door en kijk of er aanknopingspunten zijn voor een herstelpoging.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
irebat
Berichten: 2
Lid geworden op: za jul 28, 2012 7:22 pm

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door irebat »

De herstelpoging is niet gelukt.
Ik heb dit probleem al eens eerder gehad en ik heb misschien toen een automatische backup ingesteld. Of dat inderdaad zo is weet ik niet. Waar moet ik naar zoeken?

Ik heb sowieso de meeste gegevens ook elders opgeslagen. Dus een nieuwe database maken moet lukken.
Of ik dat ook via OpenOffice doe weet ik ook nog niet.
Openoffice 3.4 op windows7
RPG
Berichten: 4669
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door RPG »

Hallo
irebat schreef:ik heb misschien toen een automatische backup ingesteld.
Een automatische backup werkt voorzover ik weet niet voor een database. Van belangrijke documenten moeten altijd een backup gemaakt worden. Het een en ander kost weinig moeite en levert in geval van een crash veel vreugde op. Wel is het raadzaam om een goed systeem te hebben hoe men werkt. Ik maak altijd een backup van een bestand als ik veel wijzigingen aangebracht heb. Dit kan eenvoudig door een hoger nummer tegeven aan een bestand. Ook geldt hoe belangrijker het bestand hoe meer copieen op eventueel meer plaatsen. Het aan plaatsen kan zijn in een andere map op de zelfde harde schijf of eventueel in een ander huis. Voor het laatste biedt het internet een goede oplossing.

Voorbeeld
Bestand01.txt
Bestand02.txt
bestand03.txt
enzovoort

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Probleem met openen bestaande OOO Database

Bericht door eremmel »

Ik heb ooit eens een batch file gemaakt die automatisch een kopie maakt als de file de vorige keer gewijzigd is. De kopie krijgt de naam met de tijd van de laatste wijziging:
Small-ods.png
Small-ods.png (4.43 KiB) 10864 keer bekeken
Je kunt in de batch file een bestandsnaam opgeven, maar beter is om een short-cut te maken en aan die short-cut als argument het bestand toe te voegen waarvan je steeds een kopie wilt hebben.
Voeg de bestandsnaam toe aan de 'bron'
Voeg de bestandsnaam toe aan de 'bron'
Properties-Shortcut.png (17.07 KiB) 10864 keer bekeken
Hier de code van de batch-file 'open-file-with-backup.bat':

Code: Selecteer alles

@echo off
rem This batch makes a copy of a file before opening when changed during
rem last time. The file name can be supplied as argument or one can hard code
rem a file name near the label ':default_file'
rem
rem One can observe issues during copy due to regonal settings because illegal
rem characters are placed in the timestamp. In this version the colon : and slash /
rem are removed from the timestamp in the file name.
setlocal ENABLEEXTENSIONS

if _%1==_ goto :default_file
pushd %~dp1
set TheFile=%~nx1
goto :test_timestamp

:default_file
rem Directory of source file.
pushd c:\data\Exchange
rem The file we like to backup
set TheFile=database.odb

:test_timestamp
rem Make new file name: database(2012-03-09 0846 PM).odb
for %%f in ( %TheFile% ) do set new="%%~nf(%%~tf)%%~xf"
rem remove : from timestamp
set new=%new::=%
rem remove / from timestamp (check the Control->Region and Language)
set new=%new:/=%

rem check if exists, then take no copy.
if exist %new% goto :start
copy %TheFile% %new%
if not %ERRORLEVEL%==0 goto :error_copy

:start
rem Load of file via batch-file
rem call C:\WINDOWS\vi.bat %TheFile%
rem Load of file via dedault program
%TheFile%
goto :end

:error_copy
echo Making copy of backup failed (Check Regional settings in Control Panel): 
echo copy %TheFile% %new%
pause
goto :end

:end
popd
endlocal
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie