[OPGELOST] Fotos in Base formulier

Bespreek het databaseprogramma
Martin73
Berichten: 10
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 12:05 am

[OPGELOST] Fotos in Base formulier

Bericht door Martin73 »

Beste mensen,
In Acces had ik een formulier op basis van een tabel gebouwd. In de tabel stonden de gegevens van mijn digitale fotos. Wanneer ik door het formulier bladererde werd met een stukje visual basic de juiste foto in het formulier geladen. Ik krijg dit in Base niet voor elkaar. Omdat ik geen Acces meer heb kan ik ook niet meer vinden hoe ik het toen gedaan heb. In Base kan ik echter voor zover ik kan nagaan geen basic direct in het formulier programmeren.
Wie help met even.
Het idee is dat met behulp van de informatie die uit het velde code wordt gehaald een string wordt gemaakt die het afbeeldingselement vuld met de nieuwe fofo.

Alvast hartelijk dank,
Martin
Laatst gewijzigd door floris v op wo dec 29, 2010 10:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gestandaardiseerd
Open Office 3.2 op Vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Fotos in Base formulier

Bericht door RPG »

Hallo

Je heb geen basic nodig
Plaats alle foto's eventueel in de zelfde map als waar de database is.
Voor de foto maak je een image-control in je formulier
Voor de database maak je een tekst veld.
zie hier.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Martin73
Berichten: 10
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 12:05 am

Re: Fotos in Base formulier

Bericht door Martin73 »

Dag Romke,
Het is bijna gelukt. Dat wil zeggen als ik in een tekstveld de naam van de foto zet en de database in de directory van de fotos dan werkt het.
So far so good.
Ik heb echter een map die verdeeld is in een aantal submappen. In elke submap zitten fotos van een bepaalde categorie zoals vogels, planten e.d.
Per categorie heb ik een tabel en een bijbehorend formulier. De database wil ik eigenlijk centraal hebben, dus eigenlijk zou ik ook ergens het pad naar de fotos in het besturingselement kwijt willen. Naarnaast heb ik in de database de naam van de foto zonder extensie opgeslagen en deze zou er dan weer aangekoppeld moeten worden.
Hoe is dit op te lossen?
Groet Martin
Open Office 3.2 op Vista
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Fotos in Base formulier

Bericht door eremmel »

Een manier om dat op te lossen is het aanpassen van de query.
Stel dat de veldnaam in je tabel "bestand" is genoemd, dan kun je in je query een veld berekenen en naam "URL"geven. Dat veld "URL" koppelen aan je image control. Ik weet alleen niet het exacte formaat voor een absolute URL. Voorbeeld:

Code: Selecteer alles

SELECT ..., "bestand", 'file:///C:/Documents and Settings/ik/database/vogels/' || "bestand" || '.jpeg' AS "URL"
FROM "Vogels"
...
Als je hiermee experimenteert, dan moet het wel lukken denk ik. Je kunt blijven werken met relative paden als je het Base bestand bv onder C:/Documents and Settings/ik/database zou plaatsen.

Verder kan het zo zijn dat deze query niet gebruikt kan worden binnen een form waarin ook de data gemuteerd kan worden, je kunt dan het tonen van een plaatje in een subform onderbrengen.

Note: misschien spaties vervangen door %20 dus 'file:///C:/Documents%20and%20Settings/ik/database/vogels/'. Zie hier voor meer details
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Fotos in Base formulier

Bericht door RPG »

Hallo

Ik geloof dat eremmel de vraag al beantwoord heeft, dat laat ruimte voor mij om je te wijzen op het feit dat er veel foto beheer programma's zijn. Als je niet oppast krijg je naast je foto hobby er nog een hobby bij voor programmeren. Ik denk kijk eens naar de vrij beschikbare programma's. Je moet denk ik een goede programmeur zijn om het beter te doen. Overigens heb ik er geen ervaring in foto's beheren.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Martin73
Berichten: 10
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 12:05 am

Re: Fotos in Base formulier

Bericht door Martin73 »

Dag Romke en Eremmel.
Ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan. Ik ga het eens proberen. Zo niet dan heb ik me er al mee verzoend dat ik dan maar in het tekstveld de naam van de foto met extensie zet en dan de database maar moet plaatsen in de tijdelijke map. Wellicht dat in een toekomstige versie het weer wat eenvoudiger kan. Ook zal ik eens even kijken naar wat fotobeheerprogramma's maar het handige van een database is dat ik daar echt elke informatie kwijt kan en eenvoudig kan filteren.
Bedankt ! Martin
Open Office 3.2 op Vista
Martin73
Berichten: 10
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 12:05 am

Re: Fotos in Base formulier Nog een vraagje

Bericht door Martin73 »

Voor mij is de meest eenvoudige oplossing om in de tabel een extra kolom op te nemen met daar in de URL. Met een vaste URL werkt het goed.
Ik zet dan in het tektsvak : file:///H:/Foto/Flora/FLOR-04-002.JPG
Het liefste zou ik opnemen een relatieve verwijzing. dit krijg ik echter niet voor elkaar. Met ../Flora/FLOR-04-002.JPG werkt het niet. De Database staat in de directory Foto.
Wie helpt me even
Groet Martin
Open Office 3.2 op Vista
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Fotos in Base formulier

Bericht door RPG »

Hallo

Dubbel klik eens op de image control. Dan kun je naar de foto toegaan.

Volgens mij begint de file naam niet met twee punten maar met Flora

Ik denk dat ik nog een extra map zou maken zodat de foto's van de database gescheiden blijven. Je zou ook kunnen proberen een snelkoppeling te maken naar de map waar de fot's staan. Als dat werkt geeft het later meer vrijheid.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Martin73
Berichten: 10
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 12:05 am

Re: Fotos in Base formulier

Bericht door Martin73 »

Ja het is helemaal naar tevredenheid opgelost. Het relatieve pad moet zijn:
Flora/FLOR-04-001.jpg

Veel dank allen. Ik kom gauw weer eens terug want ik heb nog meer vragen over Base.
Groet Martin
Open Office 3.2 op Vista
Plaats reactie