Acces omzetten in linux

Bespreek het databaseprogramma
Bobbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jul 17, 2009 11:55 am

Acces omzetten in linux

Bericht door Bobbie »

Ten eerste ben ik blij dat er een nederlands forum voor OO is, meestal zijn er wel Engelse forums, die voor mij moeilijk te volgen zijn.
Het Probleem.
Ik heb een groot access bestand, om die over te zetten naar Base lukt wel ten dele in windows tot een OBD bestand, maar in linux, ja dat is een ander verhaal, via google, komen er oplossingen via MQSOL e.d met een setver's en zover rijkt mijn kennis niet, om dat toe te passen. (allerlij comando's en in het Engels).
Is er een manier om toch dat bestand over te zetten naar BASE , zodat deze in linux te gebruiken is.
Deze vraag is niet alleen voor mijzelf, maar ook voor diverse mensen in mijn omgeving, die ook graag base in linux willen gaan gebruiken.

Gr Bobbie
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Acces omzetten in linux

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb zelf nooit een MS database gehad en werk al bijna vier jaar uitsluitend met linux. Ik ben geen professional, heb alleen maar voor eigen gebruik een kleine database.
Ik heb een groot access bestand, om die over te zetten naar Base lukt wel ten dele in windows tot een OBD bestand, maar in linux, ja dat is een ander verhaal, via google, komen er oplossingen via MQSOL e.d met een setver's en zover rijkt mijn kennis niet
De vraag na lezen van dit stuk is
Hoe groot is de database
Alles in een file of database gescheiden van de formulieren
Single user of multiuser
Is er een manier om toch dat bestand over te zetten naar BASE , zodat deze in linux te gebruiken is.
Als alles in een enkele file zit dan kan de database zowel werken onder Windows als onder linux. Ik heb het nooit geprobeert maar men zegt het. Misschien kan er nog een moeilijkheid zijn met een nieuw lijn instructie. Ik geloof dat je dan een dubbele lege regel kunt zien.

Onder windows
Ik heb begrepen dat je een Microsoft database gemakkelijk aan OpenOffice.org kunt koppelen zolang je maar over de database engine beschikt. Beschik je niet over de engine dan wordt het moeilijker. Maar ik begrijp dat er een free download module is om de files te kunnen lezen. De database zal dan alleen te lezen zijn denk ik.

Onder linux
Ik denk dat je eerst beter alles kunt omzetten naar een tekst bestand,csv, en dan een bestand maken wat geschikt is voor jouw database engine. Soms kun je dat beter eerst onder windows doen.

HSQLDB en OpenOffice.org-base
Voordat je een grote database gaat opzetten denk even na over de eigennaardigheden van deze combinatie. Standaard is alles in een enkele file. Dat kan een goede keuze zijn maar voor een grote database die toch op een computer blijft is het niet de beste keus.

links
Deze twee links zijn Engels. Als je engels beheerst zoek dan op de twee engels talig forums naar informatie geschreven door Villeroy. Dat is duidelijk en informatief. Het beperkt het aantal treffers.
Informatie bij wiki
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/MSA-Base_Faq

http://user.services.openoffice.org/en/ ... 13&t=14759


Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Bobbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jul 17, 2009 11:55 am

Re: Acces omzetten in linux

Bericht door Bobbie »

Bedank voor je snelle reactie, om in te haken op je antwoordt de data base bestaat uit èèn grote tabel met 12 jaar aan gegevens, een aantal tabellen met naam gegevens, voor een keuze menu's in het hoofd formulier, een aantal query, een hoofd formulier een een paar sub formulieren die opgeroepen kan worden.
Alles bij elkaar is bijeen gesprokkeld bij stukje en beetje vanuit een dBase boek, uitgebreide kennis bezit ik niet, eigenlijk een eenvoudige en de enigste gebruiker.
Onder linux had ik wel MDB tools gevonden om in te lezen, deze las het bestand niet.

Het omzetten naar een tekst bestand,csv , die ken ik nog niet, werkt dat via een conversie programma?

Verder zal ik die twee links via vertaling site, naar het Nederland' s vertalen (Mijn Engels is zeer nihil en ben ook dan wat ouder)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Acces omzetten in linux

Bericht door RPG »

Hallo

De grootte van de database wordt niet zoveel duidelijker. Ik ga er van uit kleiner dan 10 MB en minder dan 30.000 records.
Bij die grootte moet het te doen zijn voor OOo-base en HSQLDB. De groote in MB zegt niet zoveel daar het op verschillende manieren wordt op geslagen. Voor OOo-base geldt dat vaak bij de standaard instelling dat alles in het geheugen wordt geladen en dat kan de computer traag maken.

De formulieren en macro's kunnen niet naar OOo-base worden over geplaatst die moeten op nieuw gemaakt worden. De queries kunnen als ze volgens de standaards gemaakt zijn vaak wel worden over geplaatst. Dit is ook afhankelijk van de database engine en of je kiest in OOo-base voor de OOo-base query of de native query. Deze keuze kan gemaakt worden per query.

Het verschil tussen de OOo-base query is dat de query geschreven wordt op een manier speciaal voor OOo-base. Daarna wordt de query vertaald naar de engine die voor die database geldt. Dit onder het voorbehoud dat het voor die engine ge implementeerd is.

Als je de database onder Windows hebt. En misschien ook nog bereikbaar van uit OOo-base dan kan het kopieren misschien wel heel gemakkelijk.
Maak een nieuwe database aan.
open beide databases
copieer en plak ze
Het omzetten naar een tekst bestand,csv , die ken ik nog niet, werkt dat via een conversie programma?
Als het niet zo gemakkelijk gaat probeer de database te exporteren naar een csv file. Dat is een formaat wat bijna alle databases begrijpen. Ik denk dat je bijna niets extra hoeft te downloaden daar de meeste database het wel kunnen. Let wel op cijfers. Speciaal cijfers met een comma er in. Die moeten mogelijk binnen dubbele aanhalings tekens staan. Kijk eens op welke manieren je de tabellen nog meer kunt exporteren als DBF is is het ook mooi

Bij een kleine database minder dan 10 MB en 30000 records en als prive gebruiker waarbij de database niet constant draait kies dan voor de HSQLDB engine. Wel zou ik kiezen voor niet embeded dat betekent dat je meer dan een file krijgt. Ik moet vertellen ik heb slechts een database van 1500 records en 700KB.

De vertalingen van de ene naar de andere taal maak het meestal niet veel duidelijker. Ik verwijs altijd vaak naar andere schrijvers daar zij het met meer kennis vertellen. Maar als iemand eenvoudige dingen wil weten zal ik het zo goed mogelijk het proberen op te schrijven.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Bobbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jul 17, 2009 11:55 am

Re: Acces omzetten in linux

Bericht door Bobbie »

In linux is ook een data base programma Kexi, daar is het wel gelukt om te importeren en dan te exporteren naar een csv bestand, erna is hij onzichtbaar voor base, om te openen, je ziet het bestand wel mistig/vaag staan tussen de bestanden.
Heb ook nog gekeken naar HSQLDB op de site, als vertaling, dat is voor mij te hoog gegrepen voor mij, hiervan begrijp ik nauwelijks iets van.
In Windows was het wel mogelijk om mdb over te zetten naar OO base en een bestand van te maken, daarin was ik al bezig formulieren aan het maken, maar deze wordt in linux niet geopend.
Mogelijk is er nog een andere optie, om het bestand om te zetten of te importeren, dat zou voor open office een belangrijke zet kunnen zijn, aangezien er toch bedrijven zijn die over willen stappen naar linux/open office (zit zelf bij zo'n bedrijf) en daarmee op de kleinere afdelingen, ook tegen deze problemen aanlopen.
Natuurlijk is er wel een ict e.d. maar het gaat er om dat het eenvoudiger opgelost kan worden, waardoor het implanteren makkelijker verloopt.
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Acces omzetten in linux

Bericht door RPG »

Hallo

Formulieren
Als het jouw gelukt is om met kexi alles om te zetten naar een csv file is er misschien de vraag waarom ga je niet met kexi aan de slag? Ik heb begrepen dat kexi ook redelijk goed moet zijn maar ik heb daar zelf geen mening over.
Ik denk dat zowel voor kexi als voor OOo-base je de formulieren op nieuw moet maken.

Moeilijk
Dat HSQLDB als manual te moeilijk is kan ik wel begrijpen maar je hoeft dat manual niet te lezen je kunt in welk willekeurig Nederlands boek over SQL lezen en dan lukt het ook. Ik denk dat HSQLDB nog wel een van de gemakkelijkste is de oude versie heeft maar 150 blz als handleiding terwijl MySQL 1500 blz heeft en dat zal voor MS produkten niet minder zijn. Als je onwennig bent met database lijkt mij HSQLDB de beste keuze zeker voor prive personen. Voor bedrijven die vaak multi-user en met zeer grote databases werken kan een andere keuze voor de hand liggen
In Windows was het wel mogelijk om mdb over te zetten naar OO base en een bestand van te maken, daarin was ik al bezig formulieren aan het maken, maar deze wordt in linux niet geopend.
De vraag is: Kon je de tabellen lezen?
Als je de tabellen kon lezen met open office onder windows dan ben je al een heel eind.
Er is een grote kans dat de tabellen nog steeds door een Microsoft database engine beheerd worden. Hier voor is het noodzakelijk om te begrijpen dat er vaak een splitsing is tussen de tabellen en de formulieren. Nog technischer er is een splitsing tussen het fronteind en backeind.

Fronten versus Backend
Voor jouw is OpenOffice.org het fronteind zoals ook MicrosoftOffice een fronteind is.
HSQLDB is het backeind voor Openoffice en voor Microsoft is er ook een backeind. Het is heel goed mogelijk om dat uit te wisselen onder voorwaarden. Als je met OpenOffice.org een database hebt gemaakt met een bestaande database wijzend naar jouw tabellen dan heeft
OpenOffice.org voor jouw een file gemaakt met daarin formulieren en iets over de tabellen. Het is dan mogelijk dat het nog gewoon de tabellen van Micorsoft gebruikt en waarschijnlijk ook nog de Microsoft database engine. Zolang je met windows werkt geeft dat geen probleem. Er is ook geen probleem. Het probleem voor jou komt pas als je naar willekeurig welke computer wilt over stappen. Je copieert je database van OpenOffice naar een andere computer en doet de oude computer weg denkende dat je de database met de tabellen hebt gekopieert. Je hebt alleen de formulieren gekopieerd en niet de tabellen gekopieerd. Wat ik nu beschrijf is normaal standaard. Niet te verwijten aan OpenOffice.org of aan Microsoft alleen onwennig voor prive gebruikers.
Dit betekent dat de database van OpenOffice.org alleen de formulieren bevat en de queries en niet de tabellen. Alleen als je de embedded database gebruikt kan alles in een file zijn.

Na deze uitwijding moet je voor je zelf een pad uit stippelen wat nu de beste route is voor jouw daar ik niet weet wat op het ogenblik jouw situatie is.

CSV
Het kan best zo zijn dat na het exporteren van de CSV je niets ziet of grijs. Een CSV is een text file die je met kladblok kunt bekijken je kunt het ook openen met OOo.meestal met OOo-calc

Voorlopig lijkt mij dit voldoende informatie.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Bobbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jul 17, 2009 11:55 am

Re: Acces omzetten in linux

Bericht door Bobbie »

Bedankt voor je heldere uitleg over de voor en achterkant van een data base, dit was mij nog niet bekent, hierdoor kan ik me bezinnen op welke manier, het toch voor elkaar kan krijgen om de data over te zetten naar OO in linux en daarna de rest, formulieren/query's.
Op zich is Kexi een leuk programma, maar zoals mijn situatie nu is, werk ik op een nog oude computer, P3-866 mhz 512 mb, wanneer ik daar een query aanmaak van het hoofd tabel, kost die bewerking te veel geheugen.
Zal in ieder geval proberen met copieer en plakken de gegevens over te zetten en hoop in de toekomst een eenvoudiger manier komt.

Gr
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Acces omzetten in linux

Bericht door RPG »

Hallo

Hoe groot is nu je database in records en lengte van de velden?

Ik werk zelf ook met een wat oude computer maar toch wel wat nieuwer.
Pentium p4 2.4 GHz en 1GB ram.

Ik denk dat ook jouw computer nog wel voldoende capiciteit heeft voor een database. Het opzetten van een query is van een andere orde. Ik heb zelf eens het verschil gemerkt van meer dan 1 uur voor een slechte query en 1 minuut voor een goede query op de zelfde computer en database.

Zorg ook voor een goede copie van de database.
En tot slot als je een database maakt met OOo-base waarbij de gegevens niet in een file staan maar in afzonderlijke files schrikt dan niet als je alleen de gegevens alleen kunt lezen.

Als je alle gegevens kunt zien en niet kan veranderen dan kunnen er twee problemen zijn.
a) geen primary key is altijd nodig voor een HSQLDB database
b) in geval dat de tabellen gescheiden zijn van de formulieren bij het gebruik van een HSQLDB database engine: voeg, wat tussen de aanhalings tekens staat, toe aan de url ";default_schema=true"

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Bobbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jul 17, 2009 11:55 am

Re: Acces omzetten in linux

Bericht door Bobbie »

Ik denk ook wel dat deze computer het aan kan om een data base te maken met OO, Kexi is van de KDE (draai zelf de Gnome versie van Ubuntu), die is grafisch altijd ietsje zwaarder, verder ga ik een rustig HSQLDB bestuderen,deze zit in mijn pakkettenbeheer, dus dat is makkelijk, het zal wel even z'n tijd nodig hebben voor dat ik het door heb hoe alles werkt.
Mocht ik nog vragen hebben, komen we er wel op terug.
Hartelijk bedank voor de hulp
Plaats reactie